Generatie zes kreeg het weer mooi voor mekaar. De middenklasse-BMW zei z'n grote kijkers vaarwel en introduceerde een scherper lijnenspel waardoor men -zeker achteraan- meer aansluit bij de voorgaande reeksen. Als je het pre-faceliftmodel van zijn voorganger dan toch ergens op moet afrekenen, dan komt de Koreaans aandoende poep alvast in aanmerking.
Tot oktober vorig jaar hebben we onze adem moeten inhouden. De 3 werd groter maar ook lichter en kent een nieuw motorenaanbod, met een milieu- en portemonneebewuste Efficient Dynamics Edition als grootste blikvanger. Een breakversie mocht vanzelfsprekend niet aan het lijstje ontbreken en die nemen we vandaag onder handen. Nog geen Efficient Dynamics, wel een 184pk krachtige kilometervreter gekoppeld aan een fijne achttrapsautomaat en een theoretische CO2-uitstoot van 122g/km (of 124g/km zonder de zelfwerkende versnellingsbak).
Deze 320d Touring verlaat de toonzaal voor € 53.160 met opties inbegrepen. Wie genoeg heeft aan de basistrim, al zijn daar allicht niet zo heel veel kandidaten voor te vinden, legt minstens € 36.350 op tafel. Dat is dan zonder de € 2.300 kostende Steptronic-automaat meegerekend. Lager op de dieseltrap vind je de 316d (116pk) en 318d (143pk) die met hun getemperde 2.0 nog beter scoren op de eco-schaal (119g/km). Als (voorlopig) enige met een zescilindermotor mag de 330d de hekken sluiten. Die staat garant voor 258pk en 135g/km. Benzineversies komen als 320i (144g/km) met evenveel slagvolume en vermogen als ons testmodel, en als 328i (152g/km) met alweer dezelfde inhoud maar hier goed voor 245pk. Niet voor doetjes, maar nog geen M-badge waardig.