Typerend is de zacht aflopende daklijn en de lage snoet met doorlopende niertjes, waarmee de nieuwe Drie - ook wel eens F30 genoemd - een fris element aan het bestaande BMW-thema voegt. Daarin verschilt de Touring natuurlijk niet van de eerder gelanceerde berline. Zijn daklijn ligt wel bijna anderhalve centimeter hoger dan anders en ten opzichte van de vorige reeks ging de lengte er met 9,7cm op vooruit, waarvan 5cm aan een verlenging van de wielbasis kan worden toegeschreven. En dat levert alweer 1,5cm extra beenruimte op.
De laadcapaciteit steeg met 35 eenheden tot maximaal 495 liter met de driedelige 40:20:20 achterbank verticaal opgesteld. Leg de zetels plat en er komt een vlotte 1.500 liter vrij. Rechtstreekse rivalen als de Audi A4 Avant en de Mercedes C-klasse Break doen het met respectievelijk 490 tot 1.430 liter en 485 tot 1.500 liter op minstens één vlak net iets minder goed, maar wie écht naar ruimte op zoek is gaat beter elders winkelen. In hetzelfde segment, met het premium-voorvoegsel achterwege gelaten, ben je bijvoorbeeld beter af met een Ford Mondeo Clipper die goed 1.700 liter slikt. Maar iets zegt ons dat een BMW-koper daar geen oren naar heeft, of het moest om budgettaire redenen zijn.
Onze lener is een Modern Line (€ 1.935) geschoeid met standaard runflatbanden en achttienduims turbinevelgen waarvoor je € 665 bijbetaalt. Andere lines komen als Sport en Luxury, kosten evenveel en bieden licht verschillende verfraaiingswerken voor binnen- en buitenkant. Mistlampen in de neus zitten al in de prijs, maar voor xenonverlichting, adaptieve kijkers en allerhande sensoren moet je apart in de buidel tasten. Het merendeel tref je in het Exclusive Pack, dat ook zaken als automatische airco in twee zones, cruise control met remfunctie, een centrale (verschuifbare) armsteun en een prijskaartje van maar liefst € 4.500 met zich meedraagt.