De lancering van de nieuwe 3-reeks is vorig jaar niet onopgemerkt voorbij gegaan. Het lijnenspel werd strakker getrokken, de koets groeide alweer enkele maatjes en een opgelegd dieet wierp vruchten af. Na de berline volgt dan logischerwijs een breakvariant. We opteren deze keer voor de 320d, voorlopig zonder de vermelding Efficient Dynamics op zijn geboortekaartje. Dat wil zeggen dat hij minder voordeel oplevert aan de pomp, maar wel vlotter draait dan laatstgenoemde. En dus ook vermogender is, want met 184pk onder de kap kan de krachtontplooiing op meer goedkeuring rekenen dan die van de minder verfijnde doch fiscaal interessantere uitvoering met 163pk. Die heeft met 380Nm wel evenveel koppel ter beschikking.
Een 320d Touring in huis halen kan vanaf € 36.350. Hou er wel rekening mee dat het basismodel zijn naam niet heeft gestolen en zowat alle bijkomstigheden een financiële inspanning vereisen. Om een beeld te geven: onze testauto kost niet minder dan € 53.160. Het evalueren waard dus.
Zijn koetswerk, dat je net als de binnenkant uitvoerig in onze fotospecial kan bewonderen, komt bijna 1,5cm hoger uit dan dat van de berline, met positieve gevolgen voor passagiers op de achterbank. Die mogen al eens een kopje groter zijn. Maar het belangrijkste argument om voor een Touring te kiezen blijft natuurlijk de kofferinhoud, die hier tussen 495 en 1.500 liter schommelt. Dat is net iets beter dan de directe concurrentie, maar nog steeds niet bewonderenswaardig als je bij minder 'edele' merken gaat neuzen. Toch kan de BMW nog steeds bekoren dankzij een elektrisch bedienbare kofferklep en een afzonderlijk te openen achterruit. Erg handig.
We zoeken naarstig naar minputen op vlak van gedragingen op de baan. Die zijn er namelijk amper. Je kan hem erop wijzen dat het vertrek na de start-stopfunctie niet zijdezacht verloopt, of dat de motor niet altijd fluisterstil op de achtergrond vertoeft, maar op de elektrisch geregelde stuurbekrachtiging na valt er weinig te vitten. En dan nemen we eigenlijk het hele autocircus op de korrel. BMW houdt (voorlopig) wel nog vast aan het vertrouwde concept met de motor voorin, een nagenoeg ideale gewichtsverdeling en aandrijving op de achterwielen. En dat vertaalt zich naar rijplezier zoals ze dat in München gewoon zijn.