De Europese auto-industrie krijgt dezer dagen stevig op z'n donder van de economie. Die had al een slechte attitude maar heeft nu de knuppels en de boksijzers bovengehaald. Dat heeft de appetijt van de Europeaan niet aangescherpt. Toch zijn er zoals steeds enkelen die de dans ontspringen. En het segment van de kleine SUV kan voorlopig aan het onheil ontsnappen en zichzelf wat meer marktaandeel toe-eigenen. Aanwezigheid erin wordt dan ook almaar belangrijker.
Dat Opel aan al dat economisch geweld wat kneuzingen heeft overgehouden is al langer duidelijk. Maar het bedrijf slaagt er wel in om een kleine SUV bij de dealers binnen te rollen - exact om deze tijd overigens - terwijl de rest van de Duitse constructeurs ernaar staat te kijken. Dat Opel in staat was de collega's op snelheid te pakken, komt natuurlijk omdat bij moederhuis GM al de Chevrolet Trax op de wenslijst stond. Beide modellen zijn dan ook nagenoeg identiek.
De instapper kost bij Opel € 17.490. Daarvoor serveert het bedrijf een 115pk sterke 1.6 benzine die alleen met voorwielaandrijving te krijgen valt. Hogerop bij dezelfde brandstoftabel vinden we een 1.4 Turbo met 140pk. Meteen al voor € 22.290, maar dat is met inbegrip van vierwielaandrijving en een upgrade van afwerkingsniveau Essentia naar Enjoy. Dieselen kan alleen met een 1.7 CDTI in de versies Enjoy of Cosmo en hier heb je de keuze of je een automaat of vierwielaandrijving wil. De twee combineren gaat evenwel niet. Prijzen beginnen vanaf € 22.190 maar het testexemplaar met vierwielaandrijving (en manuele zesbak) tikt zonder enkele door Opel gemonteerde opties al af op € 25.990. Dat is in lijn met de prijszetting in het segment waarin je momenteel nog niet moet hopen op echte prijskrakers.