Duitsers komen vaak nogal laat toe op het feest en blijven dan best lang plakken. Spijtig genoeg wordt er de jongste tijd maar weinig gefeest op de Europese automarkt. Eén van de weinige segmenten waar de constructeurs nog steeds reden tot het opzetten van een feestneus hebben, is dat van de compacte SUV. Opel is de eerste Duitser die zich in het bruisende marktdeel mengt. De prijsvork van de Mokka maakt duidelijk waarom constructeurs vrolijk doen over de auto, want zonder technisch uitzonderlijk te zijn, gaat de catalogusprijs van € 17.490 tot € 25.990. De marge is ongetwijfeld ‘gezond'. Vierwielaandrijving kan dan wel, maar een onafhankelijke achterophanging -eigenlijk een must voor een voertuig in deze prijsklasse- moet je ontberen.
De 1.7 CDTI met 130pk en de typische hakerig schakelende zesbak voor de autoconstructeur presteert aardig (0-100km in 10,9 tellen) in ruil voor een opgegeven verbruiksgemiddelde van 6,5l/100km maar z'n loopcultuur en klank verraden dat het blok in oorsprong al decennia oud is. Gelukkig zit er een moderner exemplaar in de pijplijn.
Zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde kan je de stijl gerust omschrijven als barok. Opel volgt ermee alvast de heersende trends op de voet. Belangrijker is dat we binnenin ook niet veel verder komen dan detailkritiek. Wat minder knopjes, wat zachtere kunststof, een wat verticaler opgesteld stuur... niets dat de Mokka ervan weerhoudt om een degelijk aanbod te zijn. Beklijvend of opwindend achter het stuur? Dat nu ook weer niet. Of hij er tenminste goed uitziet, kan je zelf beoordelen in onze fotospecial.