We weten het, cijfers en marktgegevens zijn saai. Daarom dat we ze graag zo snel mogelijk uit de weg hebben in deze inleiding. Maar ditmaal zijn ze ook best uitzonderlijk. Dacia wist immers, sinds de herlancering onder de Renault-group amper 8 jaar geleden, zo'n 2 miljoen voertuigen te verkopen. Tijdens 2012 alleen al kwamen daar meer dan 900.000 stuks bij. En zoals u wellicht bij u in de omgeving ook al kon zien, is dat succes niet beperkt gebleven tot de ontluikende economieën die de Fransen ervoor in het vizier namen. Ook in West-Europa, met Frankrijk op kop, sloeg het merk in als een bom.
Bij ons werd de Logan gelanceerd in 2005, een jaar waarin 13 exemplaren ingeschreven werden. Het gamma werd echter in ijltempo uitgebreid en de kaap van de 4.000 wagens op jaarbasis werd in 2009 gerond. Nog eens twee jaar later, in 2011, leverde de Belgische-Luxemburgse invoerder meer dan 15.000 Dacia's uit en kan hij 2,5% marktaandeel claimen. Het merk is zelfs een begrip geworden. Schrijvers van opiniestukken in de krant hebben het nu zelfs over de Dacia Duster-Vlaming - al is dat in hun ogen geen compliment.
Nochtans snijdt Dacia's recept voor betaalbare mobiliteit hout. Andere autobouwers vallen inmiddels over elkaar heen in de race om zelf ook een budgetmerk uit de grond te stampen. En de Fransen verhogen ondertussen de inzet. De Logan, Sandero en Sandero Stepway worden in hun vernieuwde vorm nog voor het jaareinde gelanceerd. En zoals we al bij de Lodgy en Dokker konden vaststellen ligt de lat weer hoger.
Nieuwe regelgeving noopt Dacia tot spekken van de uitrusting met standaard stabiliteitscontrole en twee extra airbags. Maar de constructeur zet ook een in ongelijke delen neerklapbare achterbank en stuurbekrachtiging op de lijst met standaardvoorzieningen terwijl de motoren een moderniseringskuur ondergingen. De prijs wordt door al die vernieuwing niet meer dan € 500 opgedreven. De Logan blijft daarmee onder de € 7.000-grens en met een vanafprijs van € 7.990 nog steeds een prijsbreker. Dat is telkens met de 1.2 16v met 75pk en natuurlijk wordt het cijfer onderaan de factuur hoger als je in plaats daarvan opteert voor een nieuwe driecilinder turbo met 90pk of een van twee varianten (75 of 90pk) van de 1.5dCi. De Logan stijgt op die manier tot maximaal € 11.400 en de Sandero tikt € 600 hoger af. In ons land kiest 60% van het cliënteel echter voor de Stepway-afgeleide. Die is stoerder aangekleed en is er alleen met de 90pk sterke motoren. Daarom gaat de prijsvork er van € 10.600 tot € 14.000, met best wat populariteit voor de hogere uitrustingsversies en een dieselaandeel (op het totaal) van 40%. We zetten hier dan ook eerst de diesel op de pijnbank.