Omdat BMW tegenwoordig zowat elk model met vierwielaandrijving aanbiedt en zelfs heeft besloten om de lang ongemoeid gelaten voortrein binnenkort solo aan het werk te zetten, vonden de Beiers het nodig om hun bolides met traditionele achterwielaandrijving wat extra in de verf te zetten. Een verchroomd embleem moest worden gestanst en sDrive is de benaming die de marketeers bedachten. In navolging van de term xDrive, die, als je het ons vraagt, wél duidelijk de lading dekt. Goed, allradantrieb is een optie op de X1, eentje die je € 2.000 armer maakt en weinig bijbrengt aan de rijbeleving op het asfalt - integendeeel zelfs. Zeker sinds de moderne antislipregeling achterwielaandrijvers ervoor behoedt te transformeren in ongeleide projectielen als het wegdek aanvriest, dien je enkel de voortrein in de actie te betrekken indien je daar ook echt redenen toe hebt. Als je veel op drassig terrein doorbrengt, bijvoorbeeld. Of in de Alpen een buitenhuisje hebt. En dan nog.
De keuze voor slechts twee aangedreven wielen zal er bovendien niet meteen voor zorgen dat je scheef bekeken wordt door hardnekkige suv-adepten, want we besloten al eerder dat BMW met deze facelift alweer een beetje minder hard zijn best doet om de X1 te profileren als een capabele machine op het onverhard. De X1 sluit met z'n rijgedrag nog het meeste aan bij de 3-Reeks waarvan hij is afgeleid, ware het dan dat die eerste omwille van optische redenen wat hoger op de veren staat. Zowel de zwaarste benzinemotor (28i) als nieuwe dieselmotor (25d) zijn altijd met xDrive uitgerust, en alle versies met die aandrijvingen hebben ook recht op een bijzonder communicatief hydraulisch bekrachtigd stuur. De achterwielaandrijvers doen het met een nieuwere en zuinigere elektronische bekrachtiging: feedback geven doet zo'n stuur nog steeds niet maar BMW is er ondertussen wel in geslaagd er voldoende weerstand in te brengen en met de precisie ziet het ook snor.
De ophanging, stuurinrichting en versnellingsbak (ja, ook de handgeschakelde) kregen allemaal een specifieke afstelling. De X1 verteert putten en bulten met meer gemak dan de 3-Reeks, maar echt soepel willen we het onderstel niet noemen. Meer nog, als je gasten meeneemt op de achterbank dan zorgen die bij gezwind genomen snelheidsremmers al gauw voor zure gezichten en jammerende kreten. Is het wegdek echter gaaf, dan keert de sereniteit terug in de cabine, zeker omdat de optionele (€ 2.190) achttrapsautomaat alweer een waar juweeltje is. Het grootste nieuws zit hem in de stuk voor stuk zuiniger geworden motoren, met dank aan de EfficientDynamics-technologie die voortaan volledig wordt geïntegreerd. Net als de meeste andere motorisaties krijgt de 18d van het huis start/stop, remenergierecuperatie en meer dergelijk groen spul mee. De Eco Pro modus zorgt ervoor dat alle donkergroene truukjes hun beste beentje voor zetten, terwijl niet noodzakelijke systemen worden afgekoppeld en de gasrespons slaapdronken wordt gemaakt. Op deze sDrive 18d met automaat leveren die ingrepen een normverbruik van 5,0l/100km op, en een CO2 uitstoot van 132gr/km. Waarden die relatief realistisch blijken, want wij tekenden een gemiddelde van 6,1l/100km op tijdens een overwegend landelijk parkoers.