De opdracht van de ontwerpers beperkte zich bij deze summiere facelift tot het aansluiting vinden bij de andere kruisprodukten, met name de X3 en de X5. Aangezien laatstgenoemden nog ietwat terreinwaardigheid pogen uit te stralen en de X1 daarentegen eerder onbeschaamd aanleunt bij het concept van een verhoogde break (en zelfs dat is voer voor discussie), was dat niet bepaald een eenvoudige opgave. De rode draad doorheen de opsmukoperatie leest dan ook als een zoektocht naar meer dynamiek. Daarbij heeft het geen enkele invloed of je voor de versie met xDrive opteert of niet. Beide varianten hebben dezelfde afmetingen, dezelfde uiterlijke kenmerken en zelfs binnenin is er geen enkel verschil tussen de twee.
Zet je de nieuwe en de vorige X1 naast elkaar, dan valt vooraan enkel op dat de bumper wordt opgeluisterd door twee krachtlijnen waarvan er ééntje de mistlichten in tweeën snijdt. Ook ging de verhouding tussen panelen in koetswerkkleur en zwart beschermplastiek in de plus, in het voordeel van die eerste. Daardoor oogt de BMW wat voller, geraffineerder maar ook minder terreinwaardig in het front. In profiel zijn de verschillen verwaarloosbaar; achteraan zijn de wijzigingen analoog aan die van de voorkant. Afhankelijk van welke uitrustingslijn je kiest, verven de Duitsers de onderste koetswerkpanelen in een mat grijs (xLine) of glanzend zwart (Sportline). Een derde lijn krijgt het M sportpakket en die heeft dan weer helemaal anders getekende bumperduo's.
Er zijn nog wel wat andere wijzigingen merkbaar die er toe doen. In de lichtjes gewijzigde koplamphuizen monteren de technici led-dagrijverlichting die erg netjes is uitgewerkt, toch als je opteert voor het optionele xenon-lichtpakket. Ook werden de buitenspiegels tot onze vreugde weer wat compacter en worden de richtingaanwijzers erin geïntegreerd, zijn er vier bijkomende lakkleuren beschikbaar en kan je bij je dealer voortaan kiezen uit vier verse velgontwerpen die bestelbaar zijn tot een grootte van maar liefst negentien duim. Cijfermatig wijzigde hoegenaamd niets. Dus meet de BMW X1 nog steeds 4,48m in de lengte, 1,80m in de breedte en 1,55m in de hoogte. En blijft ook de grondspeling van 179mm voor uitstapjes naast de baan aan de lage kant.