3 jaar nadat de X1 als kleinste telg aan BMW's SAV-reeks werd toegevoegd, maken de Duitsers tijd om het model alweer wat strakker in het pak te steken. BMW verkleinde de spiegels, scherpte de vouwlijnen in de bumpers een beetje aan en veranderde de verhoudingen tussen geverfde en zwarte koetswerkpanelen. Al bij al erg bescheiden modificaties, die de Beiers maar meteen incorporeerden aangezien ze toch al één en ander dienden aan te passen nu het model voortaan ook in de VS wordt aangeboden én voor de lokale markt in China zal worden geproduceerd. Kersverse eigenaren, haal alvast opgelucht adem. Want de voor het oog waarneembare aanpassingen zijn dermate miniem dat generatie één nog enkele bijkomende jaartjes bij de tijd blijft. En wie vandaag een exemplaar van generatie twee bestelt, weet zich getroost dat de wijzigingen de SUV nog een tikkeltje dynamischer, zuiniger en gebruiksvriendelijker maken.
Als nieuwe dieselinstapper aan € 28.650 zet de 116pk sterke 16d uitsluitend de achterwielen aan het werk, in ruil voor gemiddeld 4,9 liter brandstof per 100km (128gr CO2/km). Maar in tegenstelling tot wat te verwachten is, is dat niet de minst gulzige van het broederschap. Die rol is voorbehouden voor de sDrive 20d EfficientDynamics. In ruil voor € 33.000 stelt die zich tevreden met een normverbruik van 4,5l/100km en een ongezien lage CO2 uitstoot van 119g/km. Onze testwagen is dan weer uitgerust met de 18d met achterwielaandrijving en de optionele achttrapsautomaat. Het fijne duo katapulteert deze variant van diezelfde tweeliter krachtbron in net geen tien seconden naar 100km/u. In ruil voor € 30.100 rij je de manueel geschakelde X1 uit de showroom en voor nog eens € 2.190 schakelt de BMW helemaal zelf. Het normverbruik bedraagt dan 5,0l/100km (en de uitstoot 132g CO2/km; 128 met de manuele bak), een waarde die we zonder veel moeite tot op een liter na benaderden.
Zoals bij het bouwen van een huis, reken je bij deze catalogusprijzen bij BMW maar best een vierde bij. De klant de keuze laten, heet dat bij de Beiers; een filosofie die met dank aan de huidige economische en vooral fiscale realiteit trouwens meer dan ooit steek houdt. Het laat je bijvoorbeeld toe om al dan niet voor de Lines te opteren. Inderdaad, ook die totaalsfeertjes maken de overstap naar de X1 en laten de keuze tussen een sportieve, stoere en M-variant. Je kan op die manier anderzijds ook kleine motoren combineren met weelderige luxe binnenin. Het interieur blijft voor BMW-adepten bijzonder vertrouwd aanvoelen, met een duidelijk bevoorrechte rol voor de bestuurderspost. Buiten een meer naar de bestuurder gerichte middenconsole en wat nieuwe materialen zijn de aanpassingen erg beperkt, en bleven ook de maten en gewichten grosso modo identiek aan die van de eerste editie. Die op hun beurt niet veel verschillen van een BMW 3 Touring van de vorige generatie, waarop de X1 nog steeds is gebaseerd. Hoe dat er allemaal uitziet, ontdek je zoals steeds in onze fotospecial.