Omdat de mastodont op dieetkuur ging komt er bij een aanrijding minder energie vrij. En dat is goed nieuws voor de veiligheid, als de structuur tenminste voldoende stevig is. En omdat aluminium eigenlijk in staat is om meer newtonmeters per kilogram te absorberen dan staal, kan de nieuwe koets niet alleen uitpakken met een lager gewicht maar ook met een hogere rigiditeit. De Europese markt is te klein voor Land Rover om exemplaren aan te bieden aan de EuroNCAP, dus daar hebben we het raden naar. Een nieuwe Amerikaanse richtlijn die inhoudt dat auto's er in staat moeten zijn drie maal hun totale gewicht op het dak te dragen (in casu meer dan 6 ton!) doorstond de Range alvast met glans.
Er wordt natuurlijk niet alleen op structuur ingezet. Een uitgebreide collectie airbags (minimaal 6) en gordels met spanners op alle zitplaatsen zijn uiteraard eveneens van de partij. Net als zowat alle denkbare elektronische snufjes, die hier bovendien erg goed op de vlakte blijven en uitsluitend wanneer nodig discreet hun werk doen.
Nieuw voor de Range Rover is de introductie van een radargestuurde snelheidsregelaar (helaas werkt die dan altijd met de radar en kan je hem niet als een conventionele cruise-control gebruiken) en een systeem dat je dode hoek in de gaten houdt. Beiden zijn zo stilaan een must in het segment en zelfs met deze technologische upgrade worstelt de Range Rover zich in z'n segment niet naar de voorste rij. Nogal wat Range Rovers krijgen wel eens wat gewicht aan de trekhaak (nu ook geautomatiseerd onzichtbaar op te bergen achter de bumper) en dan is mooi meegenomen dat de stabiliteitscontrole nu ook daar een slingerbeweging van de sleep detecteert en opvangt.