Meer dan veertig jaar geleden vond Land Rover met de eerste generatie van de Range Rover het segment van de luxe-SUV-uit. En sinds die tijd is elke nieuwe generatie een mikpunt voor de in het groeiende marktdeel insijpelende concurrentie gebleken. De vorige generatie zong het meer dan 12 jaar uit en moest zich nog steeds niet in schaamte hullen. De nieuwe belooft weer een revolutie te zijn. Voor het eerst bouwen de Britten de auto geheel in aluminium. Een beslissing met niets dan aardige gevolgen, met een totale gewichtsbesparing van zo maar even 420kg. Het budget is er alvast niet door ontspoord. De prijsvork gaat van € 91.200 tot € 129.900. Stevig weliswaar, maar nauwelijks meer dan z'n voorganger.
De TDV6 drieliter zescilinder sprint naar 100km in 7,9 seconden geholpen door een zijdezacht schakelende achttrapsautomaat van ZF en rijdend op een luchtkussen dat op de weg niet alleen oneffenheden grotendeels wegschaaft maar de koets ook kan oppompen tot 30cm boven de ondergrond. Samen met 60cm veerweg en een weer meer geavanceerde vierwielaandrijving maakt het de Range in terrein simpelweg onnavolgbaar. Alleen de elektrische stuurbekrachtiging, tegenwoordig ook in dit segment geen taboe meer maar nog steeds gebrekkig, is daar een valse noot. Beeld van wat de Range Rover zoal kan vind je in onze fotogallery.
Het interieur is flink opgewaardeerd maar het blijft net als de buitenzijde erg herkenbaar voor de adepten van het merk. De materialen zijn beter, de knoppen zijn met de helft gereduceerd en er is nu zelfs een achterbank met twee individuele zetels beschikbaar. Het plaatsaanbod ging er slechts weinig op vooruit maar Land Rover voegt ook niet meer dan enkele centimeters toe aan de totale afmetingen, dus dat is logisch.