Adam, dat was de oprichter van Opel. Een man die overigens al in 1895 overleed aan tyfus, drie jaar voor het bedrijf z'n eerste auto bouwde. Naaimachines en fietsen, dat was de business van Adam Opel. Adam, dat is volgens een meer bijbelse interpretatie natuurlijk ook de eerste man, de eerste in een soort. En misschien dat de nieuwe spruit van het bedrijf zich bij die omschrijving beter voelt. Want een Opel in het A-segment die hip, trendy, stedelijk en zeer persoonlijk is. Dat was er nog niet.
Dat hij toch komt, mag inmiddels niet meer zo'n verrassing zijn. Tegen de economische stroom in, is dit zogeheten Lux2 segment behoorlijk aan het boomen. De verkoop steeg de afgelopen twee jaar nog maar eens met zo'n 40% en vertegenwoordigt inmiddels jaarlijks zo'n 630.000 voertuigen. Je rekent er de Mini, Audi A1, Fiat 500 of Citroën DS3 onder in een mix van A- en B-segmenters die ten Noorden of Zuiden van de 4-metergrens opereren.
De Adam lijkt door z'n afmetingen in de eerste plaats in de kuiten van de kleine 500 te willen bijten. Ook z'n motorenpalet, wars van echte vernieuwing en met uitsluitend benzines, wijst wat in die richting. De kleinste is een 1.2 met 70pk en daarboven vinden we een 1.4 die in twee vermogensversies wordt gebaard: 87 of 100pk sterk. België moet het in eerste instantie stellen zonder de middenmotor, de enige die beschikbaar was voor deze eerste kennismaking, maar die wellicht later het aanbod vervoegt.
Traditioneel houden we hier even de prijzen tegen het licht, maar daar moet ons land nog enkele weken op wachten. Opel neemt de tijd, gezien de Belgische introductie pas plaatsvindt in januari (op het Autosalon) en de dealers nog een maand langer op hun voertuigen moeten wachten. In Duitsland en Frankrijk hangt het prijskaartje wel al aan de deurklink te bengelen, waar telkens zo'n € 12.500 wordt aangegeven. Belangrijker is dat die instapprijs steevast net onder die van de Fiat 500 duikt en het lijkt derhalve logisch dat die redenering ook bij ons wordt gevolgd. Het betekent ook dat we u van alle personaliseringsmogelijkheden, waar we bij exterieur dieper op ingaan, geen prijzen kunnen geven. Alleen Opels belofte om het betaalbaar te houden en onze veronderstelling dat je wellicht best wat zelfbeheersing aan boord legt.