Ziehier de Adam. Opels nieuwe stadsrakker die niet functioneel is (in de koffer past slechts 170l en vier inzittenden aan boord komen best goed met elkaar overeen), niet erg goed presteert (12,5 tellen voor de sprint), geen zuinigheidswonder is (5,1l/100km voor de hier geteste 1.4 benzine - de middenmotor) en het comfort niet omarmt (traditioneel onderstel met rigide afstelling). Gelukkig kunnen een adequate demping, een goede rijhouding en een gezonde wegligging zalven.
Eigenlijk ziet u de Adam best als een mobiel uithangbord voor uw individualiteit. Zoals de Audi A1 probeert te zijn en waar de Fiat 500, Mini en Citroën DS3 in grote mate in slagen. The new kid on the Block is er echter ook meteen de baas. Je houdt niet voor mogelijk hoe veel aankledingsopties je bij deze Adam kan aanstippen. 12 koetswerktinten, 3 dakkleuren, 31 velgdesigns, 3 stickersets, 6 kleurinlegstukken voor de buitenzijde, 4 interieurkleuren, 19 interieursierlijsten, 3 bedrukte dakhemels... en het gaat zo nog wel even door. Je zou er bijna van over het hoofd zien dat de ergonomie ook doordacht is en de veiligheidsuitrusting best puik is, toch ook goede argumenten voor eender welke auto.
De prijs is nog even onbekend. De Adam wordt immers pas in januari op het Autosalon van Brussel deel van de Belgische catalogus van het merk en voor februari kan u hem niet bij de dealer gaan bezoeken. Een indicatie is er wel, want in Frankrijk en Duitsland is hij er vanaf € 12.500, om net onder gedoodverfde concurrent Fiat 500 te eindigen. Bij ons ligt een soortgelijk resultaat dus in de lijn der verwachtingen. Wat de talrijke opties en aanpassingemogelijkheden betreft hebben we alleen Opels belofte om het betaalbaar te houden en dat is een relatieve term. Bij de bekendmaking publiceren we de prijzen hoe dan ook in onze nieuwsrubriek. Beeld vind u zoals steeds in de fotospecial.