Vandaag de dag trachten constructeurs het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken door vierwielers vol te proppen met actieve- en passieve veiligheidstoepassingen. En aangezien elke A1 standaard met ABS en ESP is uitgerust, geldt dat ook voor deze uitbundig voorkomende A1. Maar het leukste weetje zit elders verstopt. Het ingenieuze quattro-vierwielaandrijfsysteem teert op een elektronisch gestuurde- en hydraulisch bediende lamellenkoppeling in een oliebad, een 'natte' koppeling, die een koppeloverdracht tussen beide assen toelaat en de gewichtsverdeling in evenwicht houdt. Het komt er op neer dat de auto in normale omstandigheden voornamelijk op de voorwielen wordt bediend en dus eerder naar onderstuur neigt. Bij verlies van grip wordt de trekkracht vervolgens traploos naar de achterwielen geleid door de lamellen gericht samen te persen. En dat in enkele milliseconden. De elektronische differentieelsper EDS zorgt bij het nemen van een bocht dat de binnenwielen worden afgeremd (met de remmen dus, niet door mechanisch kracht over te brengen) zodat we in het juiste spoor blijven. ESP is uitschakelbaar, EDS niet. De remschijven zelf behoren tot de geventileerde groep en meten vooraan zelfs 31,2cm in diameter.
In 2010 werd de standaard-A1 aan enkele EuroNCAP crashtests onderworpen, goed 5 sterren. Want behalve de hierboven opgesomde systemen, die de koets in eerste instantie op de baan moeten houden, komen zaken als gordelspanners en airbags (vooraan en tweemaal langszij) natuurlijk eveneens aan bod. De A1 biedt volgens het onderzoek een stevige bescherming aan volwassen inzittenden.