De direct ingespoten 1.984cc viercilinder turbomotor met verstelbare inlaatnokkenas levert 256pk aan 6.000t/min en 350Nm koppel tussen 2.500 en 4.500t/min. Twee balansassen moeten voor een rustig verloop zorgen. En rustig is het onderaan de toerenladder, waardoor er ook op een gezapig tempo kan worden gereden. In die mate van comfort dat een rustig ingestelde chauffeur niet eens in de gaten heeft met wat voor krachtpatser hij of zij te maken heeft, ook al is de auto luidruchtiger en sportiever afgeveerd dan een doordeweekse stadsmus. Wie er een zware voet op nahoudt, en de manuele zesbak weet te bespelen, vliegt dan weer zonder veel erg door de bochten. Begeleid door een georchestreerde doch knappe soundtrack. Helemaal sensationeel wordt het evenwel niet, daarvoor zitten we te gepamperd in het knusse interieur en reageert deze Audi te berekend om écht plezierig te zijn.
Naar schatting zou de bijna 1,4 ton wegende duivel gemiddeld 8,5l/100km verbruiken. In de praktijk zijn we nooit onder 10 eenheden beland, en verscheen er geregeld 15 liter en meer op het informatiescherm. Voor de potentiële kopers geen bezwaar, al is het karretje best dagelijks inzetbaar. De elektronisch bekrachtigde stuurinrichting reageert verbazend licht, maar doeltreffend. Net als de TTS quattro, waar hij naast de multi-link achterophanging ook de ratio's van de versnellingsbak mee deelt, beschrijven we hem het liefst als 'beschaafd snel'. Audi voorziet trouwens enkel een handgeschakelde versnellingsbak. We kunnen concluderen dat de A1 quattro zich minder extreem voordoet dan zijn buitenkant doet vermoeden. Maar vooruit gaat het anders wel, met een sprintje naar 100km/u in 5,7 seconden en een top van 245km/u.