In het jaar 2009 presenteerde Audi met haar Q5 custom concept een voorbode van de intussen gelanceerde en door ondergetekende uitgeprobeerde SQ5. Dat model staat te boek als het eerste S-dieselkanon en meteen ook de eerste SUV met het bekende label. Maar daar bleef het niet bij. Vorig jaar kwam het kleinste segment aan bod en maakten we kennis met de A1 Clubsport quattro, de belichaming van een toekomstige RS1. Of iets in die aard, want naast een grove aanpassing in het vooronder koos het merk uiteindelijk voor een licht verteerbare aanspreektitel. En dat vinden we best misleidend. De A1 quattro produceert immers een hoop vermogen en oogt agressiever dan een pitbull. Shakespeare had gelijk. Een S- en RS-variant zouden dan wel in de pijplijn zitten; in tussentijd blijft deze gelimiteerde vierwieler hét Audi-speeltje bij uitstek.
In ruil voor € 50.800 krijg je de sleutels overhandigd. Heel wat geld voor - laten we eerlijk zijn - weinig auto. Je krijgt er wel een hele hoop exclusiviteit voor in de plaats. Het merk houdt het op 333 exemplaren, waarvan 20 voor de Belgische markt. De lijst is dus beperkt, en de vraag wellicht veel groter.