De A1 deelt zijn platform van nature met de VW Polo. Onze vierwielaandrijver werd echter op meer dan 600 punten aangepast. Zo heeft men onder andere een geheel nieuwe brandstoftank ingeplant, gewikkeld rond de aandrijfas, en liet men het reservewiel achterwege om plaats te maken voor een lamellenkoppeling op de achteras, die op diens beurt weer van de TTS afstamt. Later zal blijken dat die genen tot uiting komen.
Vergelijkingen met de Clubsport zijn treffend, al gaat het er iets minder gewelddadig aan toe. Uitsnijdingen boven de wielkasten, meerdere luchtgaten, het dak in koolstofvezel en vooral de uitlaatpijpen in de flanken werden niet overgeheveld. Zijn wel van de partij: vuistdikke uitstoters links en rechts van de diffuser, een flinke achtervleugel op het dak, xenonkoplampen met rode accenten, verduisterde LED-achterlichten en turbinevelgen met bandenmaat 225/35 R18. Met 3,99m is de A1 quattro ook net iets langer dan het basismodel, maar nog steeds geen uitblinker in afmetingen. Koffergewijs lust hij 210 tot 860 liter, afhankelijk van de stand van de achterbank. Die kan niet helemaal plat, maar de vlakke laaddrempel maakt wel wat goed.