Wie een exclusief scheurijzer in huis wil halen, is bij Audi tegenwoordig aan het juiste adres. Maar je moet snel zijn; Van de A1 quattro gaan er slechts 333 exemplaren in omloop, waarvan 20 voor ons kleine landje. En die worden allemaal met een handgeschakelde zesbak geleverd, in dezelfde kleurentrim en volledig uitgerust. De prijs van zo'n testosteronbom bedraagt € 50.800.
De A1 deelt zijn onderstel met de VW Polo, maar deze snelle versie heeft daar één en ander aan toe te voegen. De achterwielophanging en de (getemperde) motor van de TTS bijvoorbeeld. Hij rolt dan ook hoor- en zichtbaar met de spieren. Het exterieur is erg gelijkend aan dat van de Clubsport quattro, het studiemodel waar hij zich op baseert. Maar die kreeg naast een uitlaatpijp in elke flank nog een 503pk sterke 2.5 liter vijfcilinder ingelepeld. De grootste designelementen bleven echter wel behouden, met achttienduims turbinewielen als leukste erfenis.
Onze testwagen doet het met een direct ingespoten 2.0 TFSI die 256pk en 350Nm naar de vier wielen stuurt. Of ook niet helemaal, want het quattro-systeem kan de volledige trekkracht van voor- naar achteras sluizen in enkele milliseconden tijd. In normale omstandigheden drijft de motor immers de voorwielen aan. Na 5,7 seconden is het bekende sprintje voltrokken en het feest gaat door tot 245km/u. Prestaties die kunnen tellen, al blijft de A1 quattro vooral ook erg beschaafd. De brul die hij aflevert, is dat dan weer niet. Meer beeld vind je in de fotoreeks terug.