Valt de basisuitrusting van de instapper nog een beetje mager uit, dan valt het in de levensreddende rubriek een stuk beter mee. Zonder rijhulpsystemen laat VW hem immers niet in België leveren: ABS, ESP en ASR zitten er standaard op en bij impact floepen ook de nodige frontale en zijdelingse luchtkussens tevoorschijn. Vooraan zien we de hoofdsteunen geïntegreerd, terwijl je ze achteraan in de hoogte kan regelen. Stopkracht wordt geboden door geventileerde schijfremmen vooraan en trommels in de achterwielen. Peuters zitten veilig achterin dankzij een Isofix-voorbereiding voor de kinderzitjes. Een maximale score op de EuroNCAP schaal is haast vanzelfsprekend.
Volkswagen heeft ook een heus noodremsysteem voorzien voor in de stad. Tot een snelheid van 30km/u kan de Up zichzelf tot stilstand brengen als de bestuurder dat nalaat te doen en een botsing dreigt. Daarmee is VW de eerste die een dergelijk snufje op een wagen in dit segment aanbiedt. Het staaltje techniek is meteen ook onze tweede optie, kost een zeer democratische € 300 en wordt vergezeld van een uitschakelbare passagiersairbag.