VW Up 5d 60pk Rijgedrag

VW Up 5d 60pk
Bekijk 24 foto's
Door: BV 11-11-2012

Dat de Up garant staat voor een prettige rijbeleving is oud nieuws. Zelfs al blaas je niemand van zijn sokken als je met het maximale vermogen van 60pk pocht, om de 929kg wegende koets met een aanvaardbare souplesse door het verkeer te loodsen heb je echt niet meer nodig. Bovendien produceert het blokje met 95Nm evenveel koppel als de versie met 75pk, in dit geval tussen 3.000 en 4.300 omwentelingen per minuut, dus mis je die extra 15pk eigenlijk alleen als je veelvuldig de topsnelheid najaagt of wil profiteren van de langere schakelwegen op de autosnelweg. Maar zelfs op de grote baan trekt de 60pk sterke driepitter zijn plan, al is dit natuurlijk niet zijn favoriete biotoop. En toch, het stuur is lekker neutraal in de rechtuitstand en rol- en windgeluiden worden relatief gezien prima geweerd, dus een karwei is zo'n lange rit niet bepaald.

Bij het opstarten van de kleine éénliter worden we onmiddellijk op een sympathieke roffel getrakteerd. Bij stationair toerental betrappen we de Up op trillingen eigen aan een driecilinder, maar storen doen die niet. Hij schiet snel uit z'n startblokken en stuurt licht, om dan uit te pakken met een draaicirkel van amper 9,8m. Het onderstel is weinig innoverend en bestaat uit McPherson's vooraan en een torsie-as achteraan. VW had oog voor comfort maar ook in snelle lastenwissels valt de Up niet door de mand, precies zoals je van een montere stadswagen mag verwachten. Alles peis en vree dus, en hou maar niet teveel rekening met wat de papierwinkel je vertelt. 0 naar 100km/u duurt 14,4 seconden en meer dan 160km/u gaat écht niet, maar het is het gevoel dat telt en dat zit goed.

In de brandstoftank kan je 35 liter kwijt, volgens VW goed voor minstens 800km als je het normverbruik van 4,5l/100km kan evenaren. De CO2 uitstoot die daarbij hoort bedraagt 105g/km. Beide waarden zakken respectievelijk naar 4,1 liter en 96gr/km wanneer je voor BlueMotion technologie opteert. De rijstijl is zoals steeds weer bepalend, want aan hogere toerentallen is deze rakker niet vies van een slokje meer.

Geef commentaar
comments by Disqus