Volkswagen wil de Up verkopen als een hippe vogel en sleutelt aan die stelling door binnenin onder meer de koetswerkkleur te herhalen. Dat wil zeggen, door sommige structuurpanelen die sowieso in dat kleurtje gespoten zijn, simpelweg niet te bedekken met de harde kunststof die elders in het interieur wel te bespeuren vallen. Al zeggen we er meteen bij dat het geheel er best mag zijn, die combinatie van best leuk op het netvlies vallende panelen, de glanzend zwarte boordplank en de blote metalen onderdelen. Ofschoon het interieur misschien wat frivoler, speelser oogt dan we van VW gewend zijn, voelt de Up nog altijd degelijk en kwaliteitsvol aan.
Daarnaast waarderen we ook de prima zitpositie. Niet alleen voor de chauffeur, die een goede houding kan aannemen en een prima overzicht heeft op de situatie rond hem heen, maar ook voor de achterste passagiers die getrakteerd worden op een ietsje hogere zit. Daardoor kunnen ze mee over de schouder naar voren kijken, of zijwaarts over de bij deze vijfdeurs vlak blijvende gordellijn. De Up biedt plaats aan vier en iedereen zit behoorlijk ruim, toch als je de buitenafmetingen in aanmerking neemt. Ook de koffer is met zijn 251 liter meer dan behoorlijk in dit segment.
Take Up doopte VW zijn basisversie, € 9.500 werd dit karretje geprijsd. Move Up heet onze testwagen, een niveau hoger en € 950 duurder is dat, en dan krijg je er naast wat esthetische bijkomstigheden centrale deurvergrendeling met afstandsbediening bij, maar ook elektrische ruiten vooraan, een 60:40 deelbare achterbank, een moduleerbare koffervloer, een handshoenenkastje, een make-up spiegeltje en een toerenteller. Niet bepaald decadente zaken dus.
Vind je net als ons dat een stadswagen niet noodzakelijk een kale boel hoeft te zijn zijn, dan dien je het nog een niveau hogerop te zoeken. De High Up begint aan € 12.314 maar heeft dan wel bijkomend lichtmetalen vijftienduimers in de kasten, mistlampen vooraan, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, heel wat chroom en andere verfraaiingen maar vooral een radio-cd met mp3, klimaatregeling en een lederen stuurwiel/handrem. En, niet onbelangrijk, hij heeft altijd de 75pk sterke variant van de driecilinder onder de kap. Klimaatregeling en audio zijn overigens ook in onze testwagen optioneel aanwezig, onder de optienoemer "Cool & Sound" aan € 750.