Het was hoog tijd voor een flitsende stadsrakker in de VW portefeuille en kijk, de Up kwam, zag en ... is verdraaid goed bezig om steeds meer kopersharten voor zich te winnen. Om de laatste twijfelaars over de streep te trekken, biedt het huis diezelfde Up voortaan ook met twee achterportieren aan. Voor wie dat wil, en er € 484 voor veil heeft. Wij willen dat zeker, want de extra deuren doen geen afbreuk aan het frisse lijnenspel en maken de instap naar de achterbank een stuk eenvoudiger. En dat verdiende hij wel, want de twee achterste plaatsen aldaar blijken behoorlijk ruim en zelfs gerieflijk voor de gemiddelde volwassene. Omdat de Up geen haar groeit door die ingreep, maken ze bovendien de voorste deuren korter, en dat is een pluspunt in een wereld waarin een parkeerplaats smaller wordt terwijl je er om zeggens op staat te kijken.
De basisversie heeft niet veel om het lijf, wellicht de tol die betaald dient te worden om de prijs onder € 10.000 te houden. Kies je voor het middelste niveau zoals wij deden, dan moet je nog steeds bijbetalen voor klimaatregeling of een radio. Zaken die je wel op de topversies krijgt, al blijven de prijzen voor de opties en pakketten al bij al correct. ABS, ESP en ASR maar ook frontale- en zijdelingse airbags en een Isofix-bevestigingssysteem op de achterbank zijn wel altijd van de partij, en voor een redelijke € 300 monteert VW eveneens het noodremsysteem dat tot 30km/u een botsing stilstaand object kan vermijden.
Voorlopig blijft de motorkeuze eerder beperkt. Een diesel staat in de planning en de driecilinder benzine komt in een versie met 60 of 75pk. Die eerste doet al goed zijn best en eigenlijk kunnen we niet echt zeggen de ontbrekende 15pk te hebben gemist. De Up weegt dan ook betrekkelijk weinig, 929kg om precies te zijn. Dankzij een koppel van 95Nm - even veel als de 75pk trouwens - kom je vlug genoeg uit startblokken en valt de Up niet door de mand bij hernemingen op de snelweg. Ook al is de besturing bijzonder licht en staat het onderstel duidelijk afgesteld op de flitsende rijstijl van de stad, toch blijft de VW neutraal rechtdoor sturen en blijft de infiltratie van externe geluiden binnen de perken. Sommige 'groten' overtuigen een pak minder terzake.
Volgens VW zal grofweg de helft van alle toekomstige kopers voor de vierdeurs kiezen. Logisch, want ze brengen verschillende voordelen met zich mee. Tenzij je absoluut geen achterportieren wil of er tenminste geen € 484 voor over hebt, is er volgens ons dan ook geen enkele reden om niet voor de extra deuren te gaan. Dat de extra deuren geen afbreuk doen aan het sympathieke lijnenspel van de kleine VW, kan je zelf in de uitgebreide fotospecial nakijken.