VW Beetle Design 2.0 TDI DSG Rijgedrag

VW Beetle Design 2.0 TDI DSG
Bekijk 30 foto's
Door: BV 11-11-2012

Alle kevers krijgen drukgevoede krachtbronnen in het vooronder. Het aanbod start met een erg prettig presterende 1.2 TSI, waarna het benzineverterende lijstje wordt aangevuld met een 1.4 TSI en een 2.0 TSI. Deze laatste is met een maximaal vermogen van 200pk meteen ook de topper van het gezelschap, en de enige die recht heeft op onafhankelijke wielophanging achteraan. Alle overige motorisaties moeten het stellen met een vervormbare dwarstraverse (en een Panhard-stang), een oplossing die nog steeds correct zijn werk doet maar ook niet meer dan dat. Dieselen is natuurlijk mogelijk mits de keuze voor een 1.6 TDI met 105pk of een 2.0 TDI met 140pk. Alle krachtbronnen vallen uit te rusten met de uitstekende DSG automaat met dubbele koppeling.

De besturing is zoals tegenwoordig gebruikelijk is, in handen van een elektrisch bekrachtigde tandheugel. Gevoelloos, maar in dit geval wel voldoende natuurlijk bekrachtigd om die beperking zo goed als weg te vagen. VW's voorliefde voor onderstuur domineert ook hier de afstelling, al manifesteert zich dat eigenlijk zelden of nooit omdat de elektronica er op ingrijpt. In lijn met de sportieve klederdracht werd ook de afstelling van het onderstel een standje harder en dus minder vergevingsgezind aangedraaid, een beslissing die we niet helemaal honoreren. Toch niet op de mindere vermogensversies, waar de achtertrein sowieso niet is uitgedost om al te stevig aan het raggen te gaan.

In deze testwagen vinden we de 2.0 TDI gekoppeld aan de DSG-bak terug, een duo dat garant staat voor een homogene rijbeleving zonder uitschieters noch flaters. De geroemde automaat schakelt zoals altijd heerlijk direct en haast schokvrij, een eigenschap waar de 140pk en 320Nm sterke diesel duidelijk zijn voordeel mee doet. De 1.341kg zware Beetle accelereert als het mag in 9,5s naar de honderd, maar als je de rechtervoet onder controle houdt zou een dorst van 5,3l/100km moeten volstaan. Beide waarden zijn niet bepaald spectaculair heden ten dage, en het is net zo min een verrassing dat wij een dik litertje meer als gemiddelde noteerden. Volgens dezelfde papieren blaast de Beetle met deze aandrijving 139gr CO2/km in de atmosfeer, een waarde waar evenmin nog iemand van opkijkt. Wellicht kan daar nog een stukje af wanneer VW er een BlueMotion pakket tegenaan vijst, want dat is voorlopig én optioneel enkel het geval bij de 1.6 TDI. Dusdoende blijft de uitstoot beperkt tot 112gr CO2/km (114 met DSG).

Geef commentaar
comments by Disqus