Het eventueel ontbreken van een happy end zal alvast niet aan het koetswerk gelegen hebben. VW rekte de vorige Beetle met zo'n 15cm uit in de lengte, 8cm in de breedte en legde het dak zo'n 12mm lager tegen het wegdek. Hét recept voor een sportiever voorkomen, dat nog wat verder wordt geholpen door een dik 5cm toegenomen spoorbreedte en met 22mm gegroeide wielbasis. Maar het blijft natuurlijk niet bij deze obligate rekoefeningen. De typische keverattributen zoals de imposante wielbogen, de ronde kijkers, de kenmerkende daklijn en de grote, snavelvormige motorkap bleven behouden en aangevuld met moderne stijlinputs zoals grote wielkasten (voor forse bandenmaten), led-dagrijverlichting (optioneel), dikke C-stijlen en dito bumpers. Het resultaat houdt het midden tussen de guitigheid van de oorspronkelijke kever en de dynamiek van een Porsche 911. Dat laatste vereist wel enige verbeeldingskracht, maar goed.
Net zoals de New Beetle staat de huidige Beetle (zonder New dus, dat krijg je als je de marketingjongens overal New voor laat zetten) op hetzelfde platform als de Golf. Meer bepaald de Golf VI, maar dan 50mm korter. Een veel gehoorde kritiek op de vorige generatie was het gebrek aan plaats, zowel voor de achterpassagiers als in de koffer, opmerkingen die extra pijnlijk bleken aangezien het onderstel zoals gesteld gedeeld werd met dat andere, weliswaar saaiere, maar niettemin ruimere en goedkopere icoon. Ditmaal weerklinken die klaagzangen alvast veel minder door, want zowel beenruimte, hoofdruimte als koffervolume gaan in de plus. Die laatste groeide met zowaar één derde aan, en bedraagt voortaan 310 liter, of nog 905 liter met de deelbare achterbank neergeklapt. Dankzij de gigantische achterklep is deze kofferruimte bovendien erg goed toegankelijk, maar door de stijl aflopende vorm en de spitse hoek waarmee de klep de koffervloer raakt, valt de benutbare ruimte toch nog een beetje tegen.