Nogmaals: onder het frisse koetswerk en opgepoetste interieur schuilt een rasecht werkpaard. Die hoort beladen te zijn en in staat ruw terrein te trotseren - de bladveren achteraan zijn alvast een weggever. In onbeladen toestand, met asfalt onder de voeten, heeft de D-Max er minder plezier in. De rij-eigenschappen op slecht wegdek zijn dan ook in niets te vergelijken met die van een doordeweekse break-op-poten. Anderzijds zit het stoergevoel wel snor en heeft de 2.5 liter biturbodiesel met 400Nm koppel en 163pk genoeg geweld in huis. Alles heeft zijn charme, als je tenminste rekening houdt met typische factoren als een grote draaicirkel en de hoge bodemvrijheid.
Voor avontuurlijk settings is de D-Max meer te vinden. Een korte overhang zorgt voor een ononderbroken doordocht en enkele beschermingsmaatregelen onderin maken hem geschikt voor de taak. Zo zijn de motor, de versnellingsbak en de kunststof dieseltank met platen afgedekt. Om de duurzaamheid nog verder uit te spelen, kregen de klepstoters brede rollagers om slijtage te beperken. Daarnaast zijn de cilinderwanden van een beschermde laag voorzien en verloopt de distributie via ketting en tandwielen. Voortaan ook geen gedoe om naar 4x4-modus over te schakelen; de wissel geschiedt simpelweg via een draaiknop op de middentunnel. Echte fanaten kunnen nog steeds van een terreinverhouding gebruik maken.
We treffen een manuele zesbak aan boord, waarbij schakelen gelijk staat aan ploeteren en het comfortgehalte een snelle duik neemt. De vijftrapsautomaat, die we later even uitproberen, blijft hoe dan ook de juiste keuze. Zowat de belangrijkste les die we bij deze kunnen meegeven.
De fabrieksopgave vermeldt 194g/km aan CO2-emissiecijfers (220g/km voor de automaat) en een gemiddelde dorst van 7,4l/100km. Dat de werkelijkheid eerder richting 9l/100km neigt mag geen zonde heten - de D-Max wordt in zijn klasse nog steeds als een erg zuinige jongen beschouwd. De versies met inschakelbare vierwielaandrijving kunnen maximaal 3 ton voortslepen, de minder bedeelde varianten houden het op 2,5 ton. De Single en Double Cab laten zich, indien aangevinkt in de lijst der extra's, nog eens met een aangepaste wielophanging uitrusten.