In het segment van de midsize SUVs kan je vruchteloos zoeken naar originaliteit in interieuraankleding of indeling. En deze nieuwe Japanner is geen uitzondering. Er is natuurlijk wel een duidelijk evolutie. Meer functies dan voorheen zitten achter drukknoppen en zowel de boordcomputer als de infotainment-installatie (geluid en navigatie) zijn weer flink in het bad met nieuwe functies en mogelijkheden gevallen.
Boordplank en instrumentarium zijn nieuw maar echt lyrisch worden we er niet van. Net zo min als bij de gedoodverfde concurrenten overigens. We zijn al lang blij dat alles zit waar het hoort te zitten, dat de ergonomische valkuilen nagenoeg onbestaande zijn en dat de afleesbaarheid steeds uitstekend is. Meer hoeft dat niet te zijn.
Het plaatsaanbod op voor- en achterbank is ondanks identieke afmetingen marginaal beter dan bij z'n voorganger. Iets wat we vooral te danken hebben aan de nieuwe zetelvormgeving, waar een smallere rug net enkele millimeters minder voor zich opeist en het comfort tegelijk gevrijwaard blijft. Op de eerste en tweede zitrij is het uitstekend toeven in de Outlander, maar het comfort zakt uiteraard zienderogen als je voorbij de opgeklapte achterzetels naar de uit de koffervloer opgeklapte noodzitjes op de derde rij moet klauteren. De zetels zijn er weliswaar breder en comfortabeler dan voorheen, maar het is geen monovolume.
Waar Mitsubishi gek genoeg wel winst wist te boeken, is op het vlak van laadruimte. De koffer lust hoe dan ook 591l (5 zitplaatsen). Dat is 50l meer dan bij z'n voorganger. Klap de bank plat en je krijgt een vlakke vloer waarop je tot 1.022l kan stapelen. Bovendien is de laadvloer met de achterbank plat nu maximaal 1,69m lang. Dat is zo maar even 30cm meer dan voorheen, dankzij een nieuw opklapmechanisme voor de achterbank. Je mag je tenslotte ook nog verheugen op een makkelijkere toegang, want de kofferklep is voortaan elektrisch.