De Europese automarkt heeft niet zo'n best jaar. Ook in ons land moet de verkoop 15% toegeven. Maar het segment van de SUVs zwemt tegen de stroom in. Daarin worden de aantallen behouden, al duwt de nieuwe Belgische en Vlaamse fiscaliteit de consument meer in de richting van de voertuigen die een lage CO2 uitstoten. Gewichtsbesparing, zuiniger motoren, voorwielaandrijving en een start/stop-installatie staan dan vooraan de prioriteitenlijst. Mitsubishi, dat niet altijd even veel oog heeft voor Europese trends, was ditmaal duidelijk wel bij de les. De fonkelnieuwe Outlander heeft al het bovenstaande.
Het motorenpalet is erg conventioneel. Er is een 140pk sterke tweeliter benzine terwijl de hoofdrol is weggelegd voor een 2.2 viercilinder diesel met 150pk. De eerste is er vanaf € 26.290, terwijl de variant op zware brandstof voor minstens € 28.290 van eigenaar wisselt. In die uitvoering slepen ze zich aan de voorwielen door het verkeer met een handbediende zesbak en past er vijf man aan boord. Dieper in de buidel tasten levert je vierwielaandrijving en zeven zitplaatsen (altijd samen: € 1.500) of een automaat (€ 2.100) op. Het gamma kent natuurlijk wel z'n beperkingen, want uiteraard is niet alles combineerbaar.
De CO2-emissies blijven allemaal onder de 160gr/km met uitschieters van 157gr (de tweeliter benzine) en 126gr (2.2 DI-D 2WD Intense). Dat betekent dat de BIV in Vlaanderen voor de benzine € 291,80 bedraagt en er voor de diesels minimaal € 415,01 en maximaal € 577,68 moet opgehoest worden. De bruto VAA voor mensen die hem in een zakelijk kader gebruiken start al vanaf 2.085,38 (de diesel), terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting eveneens rond € 400 à 500 schommelt. De volledige tabel voor alle versies hebben we op onze facebook-pagina gepost.