Tegenwoordig worden grote monovolumes vooral aangeschaft door mensen die heel specifiek op zoek zijn naar een transportmiddel dat uitsluitend werd ontworpen om een groot aantal personen in alle comfort te vervoeren. Dat lijkt eerder triviale informatie, maar het was ooit anders. Het aanbod aan nieuwe segmenten en de onvermijdelijke vernauwing van het potentieel cliënteel verklaren voor een groot stuk waarom Renault de Espace uitdrukkelijk profileert als een royaal uitgeruste wagen. Met een prijskaartje dat dan ook navenant is, want de goedkoopste Celsium editie gaat voor € 34.500 van de hand. Voor budgetvriendelijkheid kan je nog altijd naar de passagiersuitvoering van de Trafic kijken.
De prijszetting brengt dan weer wel een flinke standaarduitrusting met zich mee. Zo krijg je altijd automatische klimaatregeling, radio/cd met mp3 ondersteuning, bluetooth, Carminat TomTom Live navigatiesysteem, automatische parkeerrem, handenvrije startkaart, snelheidsregelaar, regensensor, parkeersensoren achteraan ... Door in de uitvoeringsniveau's te klimmen komen er slechts weinig zaken bij, al zijn die doorgaans wel vrij ingrijpend. Onze Alcantara-uitvoering heeft bijvoorbeeld recht op een gelijknamig lederen interieur, een elektrisch panoramisch zonnedak en diens meer.
De Espace is behalve omwille van zijn volledige uitrusting natuurlijk vooral interessant omdat hij zoveel ruimte biedt. Zeker in deze Grand-variant is de toegenomen been- en kofferruimte erg welkom. De optionele achterzetels zijn niet de noodzitjes die we kennen uit compactere monovolumes, maar weten raad met een volwassen lichaam en laten zich bovendien handig verstellen op de voorziene rails. De keerzijde van de medaille is wel dat de zetels niet in de vloer wegklappen. Wil je ze uit de weg, dan moet je ze dubbelvouwen en in één stuk verwijderen. Dat gebeurt weliswaar in een wip en een gauw, maar het blijft niettemin een omslachtige onderneming. En je moet ze ook ergens kwijt kunnen.
Om de beschikbare plaats te accentueren, zo lijkt het wel, staat de boordplank een heel eind van je weg. Die opstelling geeft inderdaad een bijzonder ruimtelijk gevoel en draagt bij aan een prima zicht over de omgeving, maar er is ook een nadeel aan verbonden. Met name het schermpje van het - overigens prima werkende - navigatiesysteem staat zo wel heel ver weg, en het is al niet van de grootste. Zou het niet standaard worden meegeleverd, dan zouden wij er alleszins voor passen.