Zoals gesteld gaat het koetswerk van Renault's grootste personenvervoerder alweer een tiental jaartjes mee, al wil dat niet meteen zeggen dat de Espace zijn leeftijd zonder meer te kijk zet. Het ontwerp komt voort uit de destijds vigerende filosofie die ook creaturen als de Avantime en Vel Satis deed onstpringen, maar die evengoed prima werd onthaald in meer doordeweekse modellen zoals de vorige Laguna en Mégane. Ofschoon het uiterlijk van eerder genoemde wagens ondertussen helemaal werd omgegooid, moest Renault nu ook niet zoveel aanpassingen doorvoeren om de Espace weer bij de tijd te brengen. Een MVP is tot nader order nog altijd vooral een grote rechthoekige doos, dus volstond het om het front hier en daar wat bij te werken, en klaar. Het embleem werd wat groter en staat wat rechter in de donkere contrasterende grille, er werd wat kwistiger omgesprongen met chroom en de led-dagrijlichten waren er al van de vorige facelift bij.
Vanaf generatie drie werd de Espace in twee varianten gecommercialiseerd: naast de gewone Espace kon je ook opteren voor de grotere Grand Espace. Dat kan je vandaag nog altijd, en het is de grootste van de twee die we hier onder de loep nemen, in ruil voor een meerprijs van € 1.400. In totaal is grote broer een flinke 20cm langer, waar de met 7cm verlengde wielbasis een deel van voor zijn rekening neemt. De rest komt er achteraan bij, en daar doen de achterpassagiers en de koffer hun voordeel bij. Terwijl de Espace een minimale bagageruimte - in de configuratie met zeven plaatsen - van 291 liter noteert, kan je in de verlengde versie tot 456 liter kwijt. De maximale bagageruimten van beide versies (met alle mogelijke stoelen verwijderd) ontlopen elkaar echter niet zo heel veel. In de Grand Espace verhoogt de maximale laadlengte van 2,41m met 16cm.
De Espace verleent je toegang middels vier grote zijdeuren en één gigantische achterklep. Al van bij de eerste generatie lieten de Fransen schuifdeuren resoluut links liggen, en vandaag vragen we ons nog altijd af waarom. Zeker bij deze Grand Espace ervaren we de achterste deuren als onhandig groot, wat het uitstappen in drukke parkings er niet gemakkelijker op maakt en het algehele ruimtegevoel toch wel een beetje fnuikt. De achterklep kan volledig open, maar je kan ook enkel het bovenste ruitje openklappen. Dat is handig als je zeven stoelen hebt geplaatst en de resterende kofferruimte zo vol mogelijk wil kunnen proppen, zonder dat je lading eruit valt bij het openen ervan.