Dik vier jaar geleden nam het Indische Tata het lot van Jaguar en Land Rover over van Ford dat zich daarmee ontdeed van twee belangrijke merken uit z'n ‘premier automotive group', die spectaculair flopte. Sindsdien heeft de voormalige kolonie de zeggenschap over de Britse merken. En nu maken we voor het eerst kennis met de vrucht die een voedingsbodem van vers geld heeft opgeleverd. Deze XF SportSportbrake is het eerste product dat helemaal onder Indisch bewind is ontwikkeld. Alles wat we tot nog toe te zien kregen, was het resultaat van ontwikkelingsprogramma's die nog door Ford waren opgestart.
Het is dan in elk geval opvallend, en tegelijk hoopgevend, dat Tata koos voor een functionele variant van de XF. Die heeft immers nagenoeg uitsluitend op Europese bodem kans om volume te draaien. Als de Britten tenminste voldoende klanten kunnen losweken bij de Audi A6 Avant, Mercedes E Break of BMW 5 Touring. Het aandeel van de break op de volumes van bovengenoemde zakelijke modellen bedraagt afhankelijk van de markt 1 op 4, tot zelfs de helft. Jaguar hoopt de afzet van de XF dankzij de Sportbrake dus volgens die verhouding te kunnen verhogen. Dat komt dan bovenop een stijging van reeds meer dan 20% afgelopen jaar.
In de prijslijst staan uitsluitend dieselmotoren. Er zijn er twee: een 2,2l viercilinder-in-lijn en een drieliter V6. Elk bestaat in twee vermogensversies waardoor je de keuze hebt uit 163, 200, 240 en 275pk. Een achttrapsautomaat en een luchtophanging voor de achteras is steeds standaard. De prijs bedraagt achtereenvolgens € 45.900, € 49.400, € 53.400 en € 57.500. De uitstoot van de 2,2 is ongeachte de vermogensversie 139gr/km met een verbruik van 5,4l/100km en 6,2l/100km of 163gr/km voor de zescilinderversies. Vergelijk met de berline en de Sportbrake komt telkens € 2.700 duurder uit. Op de pijnbank staat de 2,2l 200pk die stevig aan de opties had gezeten en daardoor aftikt op meer dan € 57.000.