Jaguar zit zowat halverwege een productoffensief. Dat mikt niet per sé op meer nieuwe modellen, maar wil vooral het potentieel van het huidige productaanbod maximaliseren. Nieuwe motoren hebben daarom al achter de rug, en nu komt er tweede koetswerkvorm van de XF bij: een break. Die Sportbrake is meteen het eerste product dat helemaal onder de leiding van eigenaar Tata tot stand kwam. Dat kocht ruim vier jaar geleden Jaguar en Land Rover over van Ford.
De Sportbrake lust voorlopig alleen diesel. Er is een 2,2 viercilinder en drieliter V6, telkens in twee versies om de klant de keuze te bieden uit 163, 200, 240 en 275pk. De 200pk sterke editie die we bij deze eerste kennismaking door putten en bulten jagen, is er vanaf € 49.400. Voor de fiscaliteit is voorts ook het verbruikscijfer van 5,4l/100km en de corresponderende CO2-afgifte van 139gr/km van belang. Onder meer dankzij een voortreffelijke achttrapsautomaat (standaard) is die relatief compacte motor niet alleen in staat om een sprinttijd van 8,8 tellen en een top van 214km/u neer te zetten, maar slaagt die er bovenal in steeds alert en met voldoende krachtreserve te reageren op de commando's van de bestuurder. Het ophangingscomfort komt dicht in de buurt van dat van de berline, onder meer dankzij de luchtophanging voor de achteras.
Natuurlijk biedt de break vooral een egaal vormgegeven kofferruimte en meer laadcapaciteit over het aanbod van de berline. De laadvloer kan tot 1,97m lang en 1,06m breed zijn en 550 tot 1.675l bagage verdragen. Passagiers op de achterbank krijgen als bonus bij de langgerekte daklijn ook nog eens 5cm extra kruinruimte. Het is pas de tweede break (na de geflopte X-Type) uit de geschiedenis van het merk, maar Jaguar-designer Ian Callum is er in elk geval in geslaagd het moderne, afgeborstelde karakter van het merk naar deze nieuwe vorm te vertalen.