We haalden het al eerder aan: de Mégane Grandtour moet in wezen niet onderdoen voor grotere broer Laguna als het op plaatsaanbod aankomt. Uiteraard is die laatste wel ruimer, het zou er nog aan mankeren, doch in het dagelijkse leven komt de Mégane nooit te kort. En dan hebben we het zowel over de koffer als de cabine, waarin zelfs de achterpassagiers behoorlijk worden verwend. Renault is de koning van de opbergvakjes en we kijken er dan ook niet meer van op om overal handige luikjes, holtes tot zelfs klaptafeltjes te vinden. De prima zetels met ruim verstelbare hoofdsteunen komen in deze versie zonder meerprijs met de Bose Edition stoffering. Het geheel oogt leuk dankzij contrasterende witte stiksels, maar als je echt wil kan je in ruil voor € 1.400 extra opteren voor vollederen meubilair. De verwarmde zetels krijg je er desgevallend bij.
Veel opties hoef je niet meer aan te vinken om de wagen af te kruiden comme il faut. Automatische klimaatregeling, snelheidsregelaar, automatische ruitenwissers en dito lichtontsteking zijn standaard en uiteraard kan ook een performant Bose geluidssysteem niet ontbreken. Met een specifieke versterker, 8 luidsprekers en een subwoofer overstijgt de installatie de kwaliteit van standaardsystemen, zonder je evenwel van je sokken te blazen. Daarvoor valt de bronverwerker wat te mager uit wat vooral te wijten is aan het gebrek aan instelmogelijkheden en het weglaten van een equalizer. Onze testwagen kreeg er nog een zichtbaarheidspakket (€ 750), een even duur comfortpakket (parkeersensoren achteraan, elektrisch inklappende buitenspiegels en een handenvrije startkaart) en het Carminat TomTom Live navigatiesysteem aan € 490 bovenop.
De toevoeging van die navigatie mag dan wel aanlokkelijk zijn gezien het prijskaartje, en toegegeven, het ding kwijt zich behoorlijk van zijn taak. Ergonomisch worden de zaken er dan wel niet beter op, en dan hadden we al zo onze bedenkingen over die eigenschap. Van boven naar beneden dan maar: de cluster die de klimaatregeling aanstuurt is het best bereikbaar, maar laat dat nu net het paneel zijn dat je het minst beroert gezien zijn volautomatische werking. Daaronder ondergebracht zit de bediening van de geluidsinstallatie, die minder goed toegankelijk is wanneer je de bekerhouders benut. Gesteld dat je daarin slaagt, want wij kregen onze - nogthans behoorlijk bescheiden - koffiekop met geen stokken in zijn plaatsje gewurmd. Voor de versnellingspook tenslotte zit de bediening van de navigatie, een knoppenverzameling die op zich wel makkelijk en logisch bedienbaar is, maar niet voldoende is geïntegreerd met de rest van de toetsen in de wagen. Sommige functies van het menu kan je dan weer wel, dan weer niet aansturen. De multifunctionele hendel achter het stuur leidt eveneens een eigen leven en dat maakt de verwarring helemaal compleet. Tel daar nog eens een heel erg stugge interface met je mp3 speler bij en je begrijpt dat wij alvast geen fan zijn van Renaults visie inzake gebruiksgemak deze keer.