De voorganger ontstond in een periode waarin Renaults tekenbureau erg tuk was op het kruisen van strakke lijnen, waarbij de daardoor gevormde vlakken zo werden uitgekozen dat ze een bepaalde functie vervulden. De ene keer was dat een ruit, de andere keer een lichtblok. Het resultaat van die creativiteit leverde enkele aparte schepsels op, zoals de Velsatis en de Avantime. En dus ook de Mégane, die dit "anders zijn" bepaald niet als een nadeel meenam als we de verkoopstabellen erop naslagen. Ofschoon de huidige Mégane - en bijgevolg ook deze Grandtour - veel conventioneler werd getekend, blijft hij toch onmiddellijk herkenbaar in het straatbeeld. De tot 4,56m gegroeide Grandtour toont zich bovendien dynamischer dan z'n functionele voorganger dankzij een aflopende daklijn en een sterk hellende achterruit.
Het model rust op een langere wielbasis dan de berline. De afstand bedraagt 2,7m, ruim 6cm meer dan bij de berline en dat zullen de passagiers op de achterbank geweten hebben. Maar er is niet alleen meer ruimte voor de benen. Vanzelfsprekend neemt ook het koffervolume toe. Met een fikse 119l zelfs, tot 524l (inlcusief 38l onder de laadvloer). Laad je tot het dak en klap je de achterbank neer dan lust de Grandtour zelfs 1.600l. De maximale laadlengte bedraagt 2.550mm omdat de voorste passagierszetel zich laat omtoveren tot een tafeltje. Wil je het volume maximaal benutten, dan moet je de bagage-afdekking natuurlijk verwijderen en daarvoor is nu een speciaal opbergvak voorzien. Als die cijfers de vraag doen rijzen of deze vierwieler nog wel in het juiste segment is onderverdeeld, kunnen we bevestigen dat de Grandtour in de praktijk meer dan voldoende ruim voor de dag komt bij alledaags gebruik.
Specifiek voor deze uitvoering zijn de extra getinte ruiten achteraan, de verchroomde dakstaven, mistkoplampen, LED dagrijlichten en een hoop Bose plaatjes her en der. De eveneens megeleverde Sari zeventienduimers met zwart gepolijste afwerking contrasteren samen met de overige zwarte accenten eigen aan deze versie, erg mooi met de witte Nacré lak (€ 620) waarin onze testwagen werd gespoten. Uiteraard kan je ook uit de overige 11 kleurtjes je keuze maken.