Net als de kleinere Clio en de grotere Laguna heeft ook de Renault Mégane recht op een breakversie. De vierde koetswerkvariant van deze, naast de 3-, 5-deurs en CC, gaat als Grandtour door het leven en wordt in onze contreien bijzonder fel gesmaakt. Mede daardoor is het aanbod erg gevarieerd en blijft het merk met de ruit de ene na de andere specifieke versie bedenken. Deze keer kiezen we voor de Bose Edition, die om voor de hand liggende redenen is uitgerust met een gelijknamige geluidsinstallatie en daarnaast nog heel wat andere snufjes standaard meekrijgt. Binnen deze variant zijn drie motoren beschikbaar: een 115pk sterke benzine, de nieuwe 1.6 dCi 130pk en de overbekende 1.5 dCi die in onze testwagen 110pk kan waarmaken.
De tijd dat wagens uit het C-segment nog net te klein uitvielen om als altijd inzetbare familiewagen door het leven te gaan is voorbij. Ook deze Grandtour verwent zijn passagiers met voldoende zitruimte en is gezegend met een koffer die volumes slikt die je in een segment hoger verwacht. Typisch voor Renault zijn er her en der allerlei opbergmogelijkheden voorhanden, wat de praktische inzetbaarheid nog meer verhoogt. Ook de standaarduitrusting is behoorlijk: terwijl de basisversies al klimaatregeling, radio en alle veiligheidsvoorzieningen met uitzondering van ESP meekrijgen van het huis, is de Bose Edition met de meest courante comfortvoorzieningen uitgerust. Het prijskaartje bedraagt € 24.450; nadat we metaalkleur, een elektrische parkeerrem, een zichtbaarheidspakket, nóg wat extra comfortspeeltjes en een navigatiesysteem hebben toegevoegd, sluit de totaalprijs af op een bedrag van € 27.460.
De Mégane stemt ons humeur over de hele lijn positief, behalve dan op het vlak van ergonomie. De middenconsole is een rommeltje en de verschillende besturingssystemen lijken het nodig te vinden om hun eigen communautair probleem uit te vechten. Los daarvan zit het meubilair prima, biedt het onderstel een mooie mix van comfort en snedigheid en doet het anderhalve liter grote blok onverstoorbaar wat van hem wordt verwacht. Renault claimt een CO2 uitstoot van 90gr/km en een normverbruik van 3,5l/100km, maar dat is wel heel erg optimistisch van die Fransen. Wij houden het op een testgemiddelde van dik 5l/100km. Nog steeds een mooi resultaat overigens.
Er zijn concurrenten die leuker sturen of zuiniger zijn. Er zijn er die goedkoper zijn, maar minstens zoveel die meer euro's van je willen. Er zijn er zeker een hoop die ergonomisch beter in elkaar steken, geen twijfel daarover. Maar de prijs, het niet onaardige uiterlijk, de uitrusting en de rijbeleving allemaal in acht genomen, bewandelt deze Renault Mégane Grandtour een bijzonder interessant uitgestippelde middenweg.