Audi weet als geen ander hoe je het interieur van een auto in elkaar moet vijzen. Met z'n akelig perfecte afwerking, onbetwistbare zakelijkheid en net dat tikkeltje ijdelheid fungeren diens binneninrichtingen zo'n beetje als lichtbaken voor de mindere merken met ambitie. En als bron van jaloezie voor diens premium evenknieën, dat ook. Eenieder die zich neervlijt in de S6 Avant - of het nu achter het stuur of op één van de vier andere royale zetels betreft - voelt zich meteen welkom en geniet afdoende bewegingsvrijheid in alle richtingen.
Overal waar je kijkt, sieren knappe materialen de doordacht aangebrachte krommingen in de panelen. Alles voelt degelijk en hoogwaardig aan. De boordplank is opgebouwd in verschillende niveaus. Eerst de twee analoge klokken op de uithoeken, en dieper zit een digitaal scherm dat zich erg knap tussen de klokkenwinkel verschanst. Daarop wordt de informatie van de boordcomputer scherp en contrastrijk getoond, maar ook in de aanwijzingen van de navigatie of de selectiemenu's van het infotainmentsysteem is duidelijk veel werk gekropen. Het beeld wordt aangevuld door het inklapbare scherm in de middenconsole. Waarom het inklapbaar is, hebben we niet kunnen ontdekken. Je hebt het zo vaak nodig onderweg, dat Audi het evengoed vast had mogen inbouwen voor ons part.
Zoals dat hoort bij een volbloed S-model, kan geen wagen de fabriek uitrollen vooraleer de borduur- en etsafdeling flink heeft moeten overwerken. Her en der herinneren S6 logo's je eraan met wat voor bolide je onderweg bent, mochten de diepe grol van de V8 en de vliegdekschipcatapult-achtige acceleraties na verloop van tijd hun spanning verliezen. De stoffering wordt standaard uitgevoerd in een combinatie van leder en alcantara, maar Audi zou Audi niet zijn moesten er niet nog enkele meer verfijnde mogelijkheden worden aangeboden. Dit keer siert een zwart Valcona-lederen interieur de testwagen, dat sportstoelen vooraan combineert met een zwarte dakhemel en zilveren contrasterende stiksels in ruitverband.
Geen spek voor ieders bek, maar duur ziet het er alleszins wel uit. En nu we het toch over kostelijke opties hebben: ook navigatie, een Bose geluidsinstallatie, sleutelloze toegang, usb- & bluetoothconnectiviteit of een achteruitrijcamera zijn attributen die Ingolstadt niet zonder extra investering in de S6 monteert. We blijven erbij dat vele van die zaken op een topmodel van dergelijk allooi gewoon standaard horen te zijn.