Het succes van de S-reeks schuilt voor een groot deel in het feit dat je al een beetje in de materie onderlegd moet zijn, wil je een S kunnen onderscheiden van zijn meer doordeweekse variant. Discretie troef met andere woorden, en dat weet een bepaald cliënteel wel te appreciëren. Ook deze S6 Avant is dan ook een hapklare delicatesse voor zij die wel de prestaties willen, maar niet wensen toe te geven op gebruiksgemak en al helemaal geen boodschap hebben aan extravert vertoon. Als de S6 al opvalt in het grijsgrauwe verkeer, is het door zijn kolossale omvang - of hoe moet je een lengte van 4,93m en een amper weggemoffeld gewicht van 2 ton anders beschrijven? En onderscheiden doet hij dus niet door zijn specifieke velgen of koetswerkkit, want die kan je als soortgelijke accessoires ook wel in de (S-Line) optielijst van de meer aardse varianten terugvinden. Op deze testwagen zit bijvoorbeeld optioneel twintigduims lichtmetaal, dat de eindafrekening met € 1.670 verhoogt. Negentienduimers zijn evenwel standaard; de koetswerkkit krijg je er gewoon bij.
Het lijkt wel alsof de koets uit één massief blok aluminium werd gebeeldhouwd, zo homogeen komt het lijnenspel over. En zo perfect sluiten de koetswerkpanelen via gemillimeterde naden op elkaar aan. In de snuit vinden we de in het hele gamma hernomen lichtblokken terug en de specifiek voor de S-reeks voorbehouden grille is eveneens van de partij. Achteraan ogen de lichten iets minder fantasievol maar benadrukken de twee dubbele uitlaten het sowieso al sportieve achtersteven. En uiteraard krijgt deze grote jongen net als alle S-modellen uit de Audi stal ook een matverchroomde afwerking van de buitenspiegels mee.
Oogt de 1,87m brede Avant nog een beetje zwaar in de voorhand, dan trekken de lijnen in de flanken de koets weer helemaal slank. De 1.45m lage daklijn accentueert de sportieve inborst van de Duitser nog wat meer. Dat je daar een prijs voor betaald op het vlak van gebruiksgemak? Valt in feite best mee, want zelfs ondanks de sportief - of schuin, dat is in wezen hetzelfde - aflopende kofferlijn, blijft het volume van de koffer met 565 liter meer dan voldoende ruim. Leg de achterbank neer en je krijgt tot 1.680 liter kwijt. Nog niet genoeg? Dan wordt het tijd om een bestelbusje te overwegen. Alleen heeft Audi die niet in het gamma ... laat staan als S-variant.