Net als de overige Duitse premiummerken heeft Audi tegenwoordig een erg uitgebreid gamma, dat zich ondertussen uitstrekt van kleine stedelingen over conventionele gezinswagens tot SUV's in alle gangbare formaten. Met zelfs een onvervalste supersportwagen als toemaatje. De traditie wil dat Ingolstadt voor elk van zijn borelingen ook een passend sportpakje uitzoekt, een outfit die doorgaans wel wat meer inhoudt dan hier en daar wat plastische chirurgie. De S-variant baseert zich op het doordeweekse model en krijgt naast wat flitsender koetswerkonderdelen steevast quattro aandrijving mee, een performanter benzineblok (al is dat heilige huisje door de SQ5 ondertussen wel al gesloopt) en andere specifieke attributen. De S6 Avant voldoet helemaal aan deze criteria: naast het obligate quattro-systeem, de onvermijdelijke s-tronic automaat en subtiele wijzigingen aan het exterieur, wordt de snelle break door een 420pk sterke 4.0 TFSI V8 aangedreven, krijgt hij luchtvering rondom en strooit het merk kwistig rond met emblemen in het in- en exterieur.
De S6 erft logischerwijze alle troeven van de doordeweekse A6 Avant, te zeggen een voortreffelijk interieur, een onberispelijke bouwkwaliteit en een zee van ruimte. Meer precies huisvest de 4,93m lange lobbes probleemloos 5 volwassenen, en slikt de erg praktisch vormgegeven koffer zonder morren 565 liter. Klap je de achterbank neer, dan krijg je er theoretisch zelfs 1.680 liter in kwijt. Maar evengoed moet je - net zoals bij elke Audi - redelijk onversaagd door de optielijst durven gaan, want zelfs vrij elementaire accessoires zoals een snelheidsregelaar vind je niet altijd terug in de standaarduitrusting. De S6 Avant wordt dan ook niet geleverd met een navigatiesysteem, bluetoothconnectiviteit of een achteruitrijcamera als je niet extra investeert. Hetzelfde liedje weerklinkt op het podium der levensreddende attributen, alhoewel daar de basisuitrusting gelukkig wel stukken minder gierig uitvalt. Hoe dan ook komt elke S6 Avant standaard met een lederen/alcantara interieur en knappe negentienduimers.
Het combineren van de kwaliteiten van een grote, stijlvolle gezinsbreak met de brute kracht van een drukgevoede achtcilinder levert een erg snelle en daarnaast nog steeds praktische wagen op, maar van een ideale kruisbestuiving spreken is een brug te ver. Om dagelijks efficiënt inzetbaar te zijn komt de S6 weliswaar voldoende discreet voor de dag, doch blijft de V8 ondanks zijn cilinderuitschakeling een erg gulzig baasje want met minder dan 11 liter benzine per 100km kom je zelfs in een groengemutste bui niet toe. Anderzijds is de Audi uiteraard bloedsnel als alle registers worden opengetrokken, maar om de kolos veilig en vlak op de baan te houden moeten de rijhulpsystemen zich veel te veel inmengen, wat het fungehalte ferm naar beneden haalt. En afzetten van die handel is geen optie, want dan gedraagt de laagvlieger zich zoals een F16 straaljager zonder boordcomputer: nog altijd heel erg snel, maar tevens quasi onbestuurbaar.
En daarmee zijn we aanbeland bij de conclusie. De Audi A6 Avant is zonder twijfel een erg elegante, gerieflijke en klassevolle gezinswagen wiens kwaliteiten door de S-techneuten op een nog hoger plan werden getild dan ze al waren. De luchtvering zorgt voor ongekend comfort, de (veelal optionele) opsmukmogelijkheden binnenin maken van het sowieso al aan de perfectie grenzende interieur een ware oase van rust en ergonomisch genot. De combinatie van een fantastische (maar bepaald niet zuinige) V8, quattro vierwielaandrijving, een trefzekere automaat, waarempel zelfs keramische remmen als je wil en een hele hoop elektronische bewaarengelen omdat het moet, garandeert een bijzonder snel en foutloos rijgedrag. Sla er gerust de fotospecial eens op na om te begrijpen wat we bedoelen. Maar omdat de rijsensaties (relatief gezien) teveel achterwege blijven en het prijskaartje flink de pan uitswingt, is dit volgens ons toch met nipt verlies niet de beste A6 die je vandaag kan kopen. Die eer valt de biturbo V6 diesel te beurt.