Het is een ongeschreven wet dat je krijgt waarvoor je betaalt, en dan zou je bijgevolg zonder verdere controle durven concluderen dat een Dokker misschien niet de meest veilige keuze is in zijn segment. Harde bewijzen zijn daarvoor vandaag echter nog niet voorhanden. Dacia leende ons nog geen exemplaar uit om het vakkundig in de vernieling te rijden. Niet dat ze dat ooit zouden overwegen trouwens, maar een instantie als EuroNCAP heeft wellicht meer kans om zijn destructieve lusten eens te mogen botvieren op één van Dacia's recentste creaties. Als we de score van paradepaardje Duster er op naslagen, dan lijkt het niet onwaarschijnlijk dat ook de Dokker ergens rond de drie à vier sterretjes zal mikken en daarmee niet op hetzelfde niveau zal uitkomen als klassieke gezinswagens. Al blijft dat een misschien wat voorbarige stelling.
Wat er ook van zei, voorkomen is beter dan genezen en die wijsheid indachtig is het net zo prettig te weten dat Dacia standaard ABS met remhulp, twee airbags én zijairbags vooraan levert op alle uitvoeringen. Isofix bevestiging is voorzien voor de achterste plaatsen, de dagrijlichten branden altijd mee en klik je de gordel niet tijdig in het slot, dan begint de Dokker je al neuriënd op de zenuwen te werken. Allemaal truuken waar instituten als EuroNCAP verzot op zijn, dus als het koetswerk nu nog wat afdoende bescherming biedt, zou het wel eens erg goed kunnen meevallen wat de sterrencollectie betreft. ESP is dan weer niet standaard helaas, want altijd optioneel. Daarbij dient wel vermeld te worden dat we deze ook nooit echt hebben gemist in de praktijk, mede omdat de Dokker op een erg prettig en behoorlijk uitgebalanceerd onderstel werd opgebouwd, dat vakkundig gepaard gaat aan uitgelezen krachtbronnen. Maar daarover zo meteen meer.