Budgetmerken die onder een bijdetijdse volumeconstructeur ressorteren zoals het Roemeense Dacia afhangt van de Renault-Nissan alliantie, baseren hun prijskrakerstrategie vooral op de uitgaande technologie van het moederhuis. Hoewel je dus als klant in wezen kiest voor de techniek van één tot twee generaties geleden, betekent dat niet noodzakelijk dat je daarmee slechter af bent dan met het modernere spul. De motoren, het onderstel en vooral de elektronica die Dacia mag recycleren hebben hun diensten immers al bewezen, zijn ontdaan van kinderziekten en overbodig gebleken innovaties. Het mag dan ook geen verrassing heten dat de Dokker - net zoals alle Dacia's die we recent onder de loep namen overigens - bijzonder volwassen voor de dag komt, als we hem inzetten in het verkeer van alledag.
Leeg weegt de Dokker 1205kg. Dat relatief lage gewicht vormt geen probleem voor de oerklassieke ophanging, die vooraan uit een pseudo-McPherson opstelling en achteraan uit een vervormbare as in H-vorm bestaat. De schijven vooraan en de trommelremmen achteraan zijn al evenzeer afdoende om de Dokker beheerst en gedoseerd aan het stoppen te krijgen, of je nu leeg rijdt of de tot 600kg beschikbare laadcapaciteit benut. En ook de krachtbron gaat verder op hetzelfde, door evenwicht gekenmerkte elan: met de 75pk die de ondertussen erg vertrouwde 1.5 dCi maximaal aan de voortrein aanbiedt, komt de vierpitter nooit echt in de problemen en houdt hij zelfs wat ruimte over voor een best prettig rijgedrag, niet in het minst geholpen door een klassieke hydraulische stuurbekrachtiging. We vinden het altijd fijn als een wagen die alle pretentie inzake sportiviteit compleet onbeert, zichzelf toch nog ontmaskert als een aardig sturend karretje.
Ofschoon de zelfontbrander niet wordt geoptimaliseerd met moderne ecologische ingrepen zoals remenergieregeneratie, elektromechanische stuurbekrachtiging, start&stop of actieve koelvinnen, duikt de Dokker met zijn gemiddeld testverbruik ruim onder de 6 liter diesel per 100km. Dat is erg behoorlijk, en je moet daarvoor bovendien niet krenterig het gaspedaal ontzien. Dat is wellicht te wijten aan het feit dat het geheel duidelijk mooi op elkaar is ingespeeld, een gevoel dat ons luidop doet afvragen waarom er überhaupt nog een versie met 90pk in de aanbieding staat. Als je echter steevast beladen wil rijden en occasioneel ook het geremde trekvermogen van 1.200kg aan wil spreken, loont de meerkost van € 600 wellicht de moeite.