Onze entourage is het ondertussen wel al gewend om ons telkens weer met een andere auto onder de voet in de dorpsstraat te spotten. Niemand die er nog van opkijkt, of het moet zijn dat we met een voertuig voorbij tuffen waarvoor de oplettende buur in kwestie al eerder interesse had ontwikkeld. Maar soms, heel af en toe, trekken we erop uit met een vierwieler die zo bijzonder is, dat hij pardoes door alle bevolkingslagen heen prikt en daarbij ieders hart weet te beroeren. En als dat gebeurt, dan staat de tijd voor die toeschouwers heel even stil. Moeders lossen de greep op hun kinderwagen om door de raampjes naar binnen te turen. Anderstalige landgenoten overwinnen hun pleinvrees en vragen in gebrekkig Nederlands naar de prijs. Anders zo bedaarde huisvaders krijgen klamme handjes als je hun even de bestuurdersstoel laat passen. Nu denk je ongetwijfeld, beste lezer, dat we deze paragraaf afsluiten met zoiets als: die Dacia Dokker, dat is natuurlijk niet zo'n wagen. Wel, dan heb je het lelijk mis.
Een grote rol daarin speelt, laten we wel wezen, de prijs. Al vanaf € 8.990 parkeer je zo'n Dokker 1.6 op je oprit en bezit je thans een vierwieler die zonder verpinken vijf passagiers vervoert. En je daarnaast nog een koffer laat van dik 800 liter. Onze 1.5 dCi met 75pk begint aan € 11.200, een bedrag dat nog steeds een heel eind onder de prijs ligt van een gelijkaardig gemotoriseerde Renault Kangoo om maar eens een concurrent uit eigen huis aan te halen. En alsof dat nog niet volstaat om het cliënteel over de brug te krijgen, laat Dacia met de Dokker zien - in navolging van eerdere Dusters en Lodgy's trouwens - dat een goedkoop alternatief niet noodzakelijk gespeend moet blijven van enige esthetiek. Lijkt allemaal wat te mooi om waar te zijn? We gaan op zoek naar de addertjes onder het gras ... gesteld dat die er zijn uiteraard.