Het zit de middenvelders van de auto-industrie niet mee tegenwoordig. De Citroëns, Renaults en Opels van deze tijd sloegen er eind vorige eeuw niet in om de heet in de nek blazende Japanners van zich af te schudden en het behalen van een premiumetiket lijkt moeilijker dan ooit. Alsof de economische crisis al niet genoeg schade heeft berokkend aan - onder meer - de Europese fabrikanten, vinden ondernemende Koreanen tegenwoordig dat de koek nog meer dan groot genoeg is om er zelf ook een serieuze hap uit te snijden. De gevestigde waarden blijven natuurlijk niet bij de pakken zitten, dat spreekt voor zich, en we zien dat elk merk zo zijn eigen filosofie heeft ontwikkeld om diens respectievelijke afzetmarkt te vergroten. Citroën ziet heil in een chiquere DS-lijn, Opel zoekt het hogerop en laat de budgetvriendelijkheid over aan zustermerk Chevrolet. En Renault, die stampte een verloren gewaand merk weer tot leven, onder de naam Dacia.
De Dokker is de nieuwste aanwinst in het gamma, een op een bestelwagen gebaseerde personenvervoerder die tot vijf inzittenden kan huisvesten en daarnaast nog ruimte laat voor indrukwekkend veel bagage. En al dat goede nieuws koppelt aan een al even indrukwekkend lage prijs. Je hebt al de meest uitgeklede Dokker voor € 8.990 op jouw naam staan, dat is dan een 1.6 benzine zonder radio-uitrusting, met veertienduimers en een vaste achterbank. Dieselen kan vanaf € 11.200, waarmee je weliswaar meteen een uitrustingsniveau stijgt. Maar zelfs in de topversie Lauréate die nog eens € 1.000 toevoegt aan het prijskaartje, blijven zaken als klimaatregeling, ESP, navigatie of zelfs een radio optioneel. Ondanks deze spaarzaamheid ontgoochelt het interieur niet wat betreft de opbergmogelijkheden, de aankleding of de ergonomie. Geluidsisolatie en aaibaarheid zijn dan weer eigenschappen die wel een heel eind achter blijven op hun modernere generatiegenoten, en hier en daar durft een interieurpaneel plots vrolijk aan het rammelen te slaan.
De "no nonsense"-aanpak die het interieur en exterieur sieren, werd doorgetrokken in de aandrijflijn die erg gebalanceerd en doordacht overkomt. Zowel het onderstel, de reminrichting als de combinatie van de 1.5 dCi dieselmotor en de goed gespreide 5-versnellingsbak laten nooit steken vallen en bieden de bestuurder een behoorlijk zuinig (5,6l/100km), meegaand en prettig reagerend geheel. De nieuwe Dokker en Dokker Van illustreren met andere woorden perfect waarom het Roemeens stokbrood dat Dacia heet zo vlotjes over de toonbank gaat. Niet alleen zijn de nieuwe creaties spotgoedkoop in aanschaf én gebruik, maar zien ze er ook fris en modern uit, hebben ze voldoende pit en bieden ze veel ruimte aan inzittenden en lading. Er bestaat dan ook geen enkele twijfel over dat ook deze keer Dacia er een nieuw succesnummer bij heeft.