Cadillac is gefascineerd door Europa. Ja, misschien zelfs geobsedeerd. Dat concluderen we tenminste als we zien hoe volhardend - doch onsuccesvol - het merk probeert voet aan grond te krijgen op dit continent. De laatste poging was met de Cadillac BLS, die zowaar speciaal voor de Europese markt in het leven was geroepen en waar onder meer een dieselmotor in te krijgen was en een break van bestond. Het was in essentie wel een verklede Saab 9-3, maar dat was niet het grootste probleem. Een beperkt dealernet en al even bescheiden merkbekendheid liggen net zo goed aan de oorzaak. En het helpt natuurlijk niet als het bedrijf dat je hebt aangesteld als Europese invoerder (het Nederlandse Kroymans) failliet gaat.
Nu heeft moederhuis GM de invoer weer zelf in handen, is de BLS geschiedenis en moet de nieuwe ATS het merk weer op de kaart zetten. Ditmaal is dat géén specifiek voor de Europese markt ontwikkeld product, maar een auto die volgens Duits recept tot stand kwam om op de Amerikaanse markt in het premium-segment weerwerk te bieden aan het premium-geweld dat uit Europa afkomstig is.
Cadillac voorziet in de VS drie motoren, maar er is er slechts één die de boot op gaat. Da's de 276pk sterke 2.0l viercilinder Turbo. Die is er met een handbak (zoals hier getest), een automaat en achter- of vierwielaandrijving. Het basisprijskaartje bedraagt € 38.130 en het stijgt tot maximaal € 51.830 voor de gammatopper. Te koop bij elk van de (slechts) 6 Belgische verdelers, die overigens allemaal op Vlaams of Brussels grondgebied te vinden zijn. Wallonië blijft er compleet van verstoken.