General Motors hoort een prijs te krijgen voor volharding. Het bedrijf probeert z'n luxemerk Cadillac al decennia aan een stuk bij de Europese consument in het blikveld te krijgen en slaagt daar maar niet in. Deze ATS is de zoveelste poging. De Amerikaanse reus wordt in elk geval telkens slimmer. Het ontleedde de gedoodverfde Duitse concurrenten (BMW 3, Audi A4, Mercedes C) en zet een regelrechte tegenaanval in. De ATS oogt modern, heeft een degelijke en kwalitatieve interieuraankleding, biedt voldoende plaats en is technisch geavanceerd. Gelukkig, want met een vanaf-prijs van € 38.130 is hij geen koopje te noemen.
De prestaties heeft hij wel, want de 2-liter turbomotor levert 275pk en 353Nm. Goed voor indrukwekkende cijfers - met de sprinttijd van 6 tellen als meest opvallende. Een geavanceerd en stijf chassis met achterwielaandrijving en quasi perfecte gewichtsverhouding belonen je als bestuurder elke meter met een degelijk aanvoelende, goed voorspelbare en relatief comfortabele berline. In de bochten is de ATS indrukwekkend, dankzij de aanwezigheid van een standaard zelfsperrend differentieel op de achteras. Helaas mist de stuurinrichting progressiviteit, is de versnellingsbak te hakerig en de motor wat te karakterloos om helemaal aansluiting bij de Duitsers te vinden. Maar zo dicht op hun achterbumper zaten de Amerikanen nooit eerder.
De auto zelf is dan ook niet de voornaamste hindernis voor het bedrijf. In ons land is het product tot een marginale rol veroordeelt tot de komst voor een diesel. Die is bevestigt, maar nog niet voor meteen. En een erg beperkt dealernet (6 verdelers voor Vlaanderen en Brussel, geen enkele voor Wallonië) hypothekeert de slaagkansen. Cadillac is zich daar evenwel van bewust, vandaar ook dat het merk zegt dat dit een product is voor mensen die zich van de massa willen onderscheiden en daar wel wat voor over hebben. Hem bekijken is dan weer erg makkelijk, dat kan in onze fotospecial.