Ten opzichte van de 116d kreeg onze maagdelijk witte testwagen enkele aanpassingen om het verbruik naar beneden te dwingen. Het chassis zakte, wat de aerodynamica ten goede komt, en de vijfspaaks 16-duimers zijn omgeven door banden met een verlaagde rolweerstand. Van de derde generatie inmiddels. Deze exemplaren kunnen alweer een hogere bandendruk aan, wat natuurlijk weer een extra besparing oplevert. En je krijgt er antidiefstalbouten bovenop. Om de gewichtsverdeling te optimaliseren is de cabine ver naar achter geplaatst, wat resulteert in een kwartet kleine zijportieren. Handig als je tussen twee auto's parkeert, maar ook minder fijn bij het in- en uitstappen. Of toch als je groter bent dan de gemiddelde medemens.
De koffer kan op meer goedkeuring rekenen. Ze is nuttig vormgegeven en slikt tot 360 liter in normale configuratie. Leg de zetels plat en er kan 1.200 liter in. Dat is respectievelijk 5 liter minder en 100 liter meer dan hetgeen Audi voor de A3 verkondigt, en in dezelfde volgorde 20 en 70 liter minder dan de nieuwe VW Golf te bieden heeft. Koetswerkleuren zijn er in overvloed, maar op een minimum aan basiskleuren na is bijbetalen de boodschap.