Honda CR-V 2.2 CDTI Inleiding

Honda CR-V 2.2 CDTI
Bekijk 23 foto's
Door: BV 20-10-2012

In 1995 was Honda er als de kippen bij om zichzelf te laten gelden in het destijds nog kakelverse segment van de SUV. En het doel werd geraakt. De CR-V oogde tegelijk guitig en stoer en kreeg niet meteen een krop in de keel als het asfalt even niet meer vers uit de verpakking kwam. De SUV is inmiddels echter volwassen geworden en dat is in regel eigenlijk niet zo'n goed nieuws voor wie de beginselen van het segment onderschreef. Het loont wellicht de moeite om die nog even aan te stippen, want er wordt nogal eens vergeten dat we de voertuigklasse te danken hebben aan mensen die zonder een tank van een terreinwagen nodig te hebben, wel wat meer van hun wagen verwachtten dan alleen asfaltcapaciteiten. De typische veearts, eigenlijk. Inmiddels blijft van die filosofie eigenlijk niet veel meer over. Zoals al te vaak gebeurt is de zin voor avontuur gesneuveld tijdens de puberteit. Dat betekent dat de SUV heden ten dage nauwelijks nog meer is dan een koetswerkvariant. Voorwielaandrijving, krappe veerwegen, een lagere zitpositie en een geslonken bodemvrijheid is nu de regel. De vierde generatie van de CR-V volgt die evolutie niet alleen, Honda neemt zelfs het voortouw.

De CR-V behoudt heel wat van de technische structuur van z'n voorganger, maar is wel lager en een tikkeltje korter dan voorheen. De 2.2l dieselmotor met 150pk en 350Nm en de tweeliter benzinemotor zijn wat je als motor op je bord krijgt, al zijn ze allemaal herwerkt. Omwille van z'n koppel is de diesel zonder uitzondering voorzien van integraalaandrijving (een nieuw systeem, waarover meer bij rijeigenschappen) maar de benzine is er nu ook in een voorwielaangedreven variant die zowaar goedkoper wordt dan voorheen. De Belgische invoerder schat dat 30% van de klanten volgend jaar voor de instapper op benzine kiest. Het bedrijf wil op die manier met één model meer gaatjes in de markt afstoppen. Aan de andere zijde zal een extra gespekte uitrusting er ook voor zorgen dat je een stuk meer aan je CR-V kan hangen. De voorwielaangedreven benzinevariant duikt met een vanafprijs van € 22.999 zo maar even € 3.000 onder die van de vorige generatie. Het verschil met de instapper die diesel door de cilinders jaagt is groot. Die is er vanaf € 29.999, maar wordt wel steeds door alle wielen geanimeerd. Wie liever niet zelf schakelt kan voor € 1.750 een automaat met vijf overbrengingsverhoudingen kiezen.

Geef commentaar
comments by Disqus