Bombardier Recreational Products of kortweg BRP scheidde in 2003 van het alombekende moederbedrijf. Verschillende producten voor land-, zee- en - ja hoor - luchtactiviteiten worden vandaag vanuit Canada aan de man gebracht onder een eigen merknaam. In geval van deze onconventionele driewieler spreken we dus over Can-Am, dat in de jaren '70 een serieuze opmars kende in het motorcrossmilieu.
De Spyder RS-S Roadster is een afgeleide van het evengoed sportieve RS-model en kreeg onder meer lichtere schokdempers en andere wielen. Hij wordt aangedreven door dezelfde watergekoelde Rotax V-Twin motor met 998cc longinhoud, die 106pk bij 8.500t/min en 104Nm koppel bij 6.250t/min naar het brede achterwiel begeleidt en zo een sprintje naar 100km/u in 4,5 seconden mogelijk maakt. Het verbruik vaart er in ieder geval niet bij.
De RS(-S) is onpraktisch in omvang, waarmee we bedoelen dat een garage snel gevuld is en files ook voor ons een bron van tijdverlies vormen. Er is wel wat plaats om spullen op te bergen, 44 liter om precies te zijn, maar het gemak van een auto heb je niet. De keerzijde? Rijplezier met een grote R. Hou er wel rekening mee dat sturen een heus karwei kan vormen voor de ongeoefende gebruiker en dat de remmen wel controleerbaar maar niet krachtig genoeg bijten. Bovendien worden bochten al te vaak wijd genomen, en kunnen we er niet genoeg op drukken dat een defensieve houding baas is. Ondanks de vele veiligheidsvoorzieningen (ABS, ESP, TCS...) kan je nog steeds worden weggekatapulteerd - iets om rekening mee te houden. Al heeft onze trike in vergelijking met andere producten minstens één gouden troef in handen; Een B-rijbewijs volstaat om het landschap te verkennen, en dat doet geen enkele stoere motor hem na. Geïnteresseerden mogen alvast om en bij € 18.000 opzij zetten - of onze fotoreeks raadplegen.