Dat de Golf meer rigide is en tegelijk minder massa heeft, maakt de veiligheidsdoelen alvast makkelijker haalbaar. Als de auto zichzelf tegen de vervormbare barrière van de EuroNCAP te pletter rijdt, sleurt die immers minder energie mee. Dat betekent dat je als bestuurder potentieel aan minder gevaarlijke hoeveelheden energie wordt blootgesteld. De tijden dat botsingsenergie - met uitzondering van zeer extreme situaties - per ongeluk door het lijf van inzittenden werd geleid, liggen al geruime tijd achter ons. Om te verhinderen dat je zelf een problematisch snelheidverschil opbouwt in vergelijking met de veiligheidskooi die je omringt, houdt een combinatie van driepuntsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen met zes airbags je stevig op je plaats.
Al zulk onheil verkomen is natuurlijk beter dan genezen. En daarvoor trekt ook VW de technologieschuif open. Uiteraard ligt daar ABS met remkrachtverdeler, noodremhulp, onder- en overstuurcompensatie (VW verpakt dat nog steeds erg misleidend onder de noemer van het elektronische differentieel) en stabiliteitscontrole in, maar er is (weer) meer. Front Assist is, zoals we reeds in de inleiding vermeldden, standaard. Dat bestaat uit een systeem een radar onderin de voorbumper dat desnoods zelf de rem intrapt als de afstand met een voorligger kritisch wordt.
In verschillende uitrustingsversies, pakketten en als optie zijn nog zaken beschikbaar als een camera die verkeersborden leest, een rijstrookassistent, een functie die detecteert wanneer je slaperig wordt, adaptieve bochtverlichting en diens meer. Op onvolmaaktheden is VW hier niet te betrappen.