Met minder gewicht aan de haak en een betere stroomlijn, moet deze Golf van de nieuwe generatie vooral meer afstand uit elke druppel brandstof kunnen persen. De aanstormende ecomotive-versie zal zo niet meer dan 83gr/CO2/km in de atmosfeer blazen of 3,2l/100km verbruiken. De tweeliter diesel is door enkele elektronica-ingrepen nu 150 in plaats van 140pk sterk en heeft 320Nm trekkracht op het schab liggen. Nu slechts 1.354kg zwaar en gekoppeld aan een erg correct schakelende en goed gespreide handbediende zesbak, wordt die tot 216km/u en haalt die 100 in 8,6 tellen. Sneller dan de eerste Golf GTI en ruim voldoende om ook bestuurders te bedienen die binnen een rationeel kader (een opgegeven verbruik van 4,1l/100km en een CO2-uitstoot van amper 106gr/km) graag een lepel dynamisme binnenkrijgen.
En er is nog meer goed nieuws, want hoewel de Golf VII uiteraard ook weer voorzien is van de gevoelloze elektrische stuurbekrachtiging, is dit een erg goede en lineaire eenheid die ons nooit ergerde. VW biedt ook nog een systeem aan dat met een variabele overbrengingsverhouding werkt - zogezegd voor liefhebbers van een meer dynamische rijstijl. De onvoorspelbaarheid ervan is echter irriterend en je blijft er dan ook beter zo ver mogelijk bij uit de buurt. De testwagen was overigens niet alleen voorzien van de nieuwe multilink-ophanging (niet te krijgen op de motoren tot en met 122pk die het zoals gezegd met een simpeler achteras moeten rooien), maar ook nog eens voorzien van het optionele systeem met een gestuurde adaptieve demping. Die leverde een uitstekend compromis tussen comfort en sportief (eigenlijk al in de comfortsetting, en dan kan je nog een stuggere afstelling selecteren ook) door oneffenheden erg gecontroleerd te absorberen en de koets in de bochten weinig te laten rollen. Spijtig genoeg heeft dat systeem helemaal niets meer te zien met wat het comfort in de toekomstige - we zeggen maar wat - 1.6 CRDi 105pk zal moeten garanderen. Het oordeel hier is dan ook weinig relevant.
De Golf is de laatste twee decennia niet altijd de prettigst te sturen auto geweest, vooral omdat de voortrein erg snel grip verlas en onderstuur nu eenmaal erg vervelend is als je wat tempo wil rijden. Die afstelling is evenwel ook de meest voorspelbare, waardoor elke constructeur in het segment je inmiddels een voertuig levert dat niet graag van richting verandert. De Golf VII zet evenwel weer een stap in de goede richting, met een best levendige bochtenstijl. Flamboyant wordt het natuurlijk nooit, het blijft een Duitser. Als je echt hard gaat, houdt de elektronica het ding op koers door aan de binnenkant van de bocht een rem te laten slepen en steekt het gehate elektronische stuurgevoel alsnog de kop op. De achtertrein lijkt wel op sporen te zitten. Geen kans dus dat die je opeens voorbijkomt.