Je hoeft maar een blik te werpen op de boordplank van de Golf VII en je haalt hem er uit als een lid van de VW-familie, want alle individuele elektronische bedieningscomponenten - als de airco bijvoorbeeld - vinden we ook in andere producten van de groep terug. Dat is een mes dat snijdt aan twee kanten, want het is tegelijk saai en weinig karaktervol en anderzijds erg herkenbaar. We zijn dat inmiddels zo gewoon dat we er zelfs geen ergonomische fouten meer zouden kunnen uithalen als we zouden willen. De navigatiemodule, met een groot aanraakgevoelig scherm, wordt dan weer voor het eerst in dit model geïntroduceerd en is in de toekomst dan ook overal elders te vinden. Het heeft een interface die die van elektronicaproducten met een fruit-logo imiteert, maar het mist nog verfijning en gebruiksgemak, met name tijdens de navigatie. Middenconsole, wijzerplaten en deurpanelen worden afhankelijk van de versie voorzien van sierlijsten die aluminiumkleurig of pianozwart zijn. VW volgt er de trends mee, en het dient gezegd dat de gekozen materialen hier wél te pruimen zijn, terwijl heel wat andere constructeurs er de bal op misslaan. De materiaalkeuze geeft overigens nog steeds de concurrentie in het segment het nakijken.
Waar de Duitsers dan weer wel op achteruit gaan, is in de stuurhouding. Akkoord het zitmeubilair is verder verstelbaar dan voorheen en uiteraard is ook het stuur lateraal en axiaal instelbaar. Maar het staat meer horizontaal dan voorheen. VW zal het platform immers ook voor monovolumes zal gebruiken (Touran, Golf Plus en wellicht ook Sharan) die meer horizontaal opgesteld stuur hebben. Er is een compromis gekozen, en dat betekent dat het afgeplatte stuurtje niet zo goed zit als had gekund.
Het meubilair is Duits-degelijk en steunt uitstekend. Je kan er zo marathonritten mee ondernemen. Dat de Golf pretendeert niet alleen voor zaken maar ook voor gezin een ideale auto te zijn, is ook op de achterbank te merken. Daar is weerom meer ruimte voor knieën en benen, is het comfort eveneens voortreffelijk en merk je net als vooraan niets van de centimeters die boven je kruin werden geofferd en evenmin van het gewicht dat VW bespaarde in de constructie van de achterbank. De belaadbaarheid van de koffer gaat ook in de plus. Om te beginnen past er met 380l exact 30l meer in dan voorheen. Da's toch gauw een uit de kluiten gewassen sporttas. Het gaat ook wat makkelijker, want de kofferklep is groter en de laaddrempel lager. De achterbank kan je platleggen om tot 1.270l in de Golf te proppen op een laadvloer van 1,56m lengte. Nog meer kan ook, vanaf de Trendline, want dan is de passagierszetel vooraan voorzien van een neerklapbare rugleuning die daar nog eens 85cm bijdoet.