De twee vorige generaties van de Clio pakten al uit met een degelijke veiligheidsscore, maar bij de EuroNCAP is inmiddels één en ander gewijzigd. ABS en stabiliteitscontrole zijn nu bijvoorbeeld een must. En deze Clio doet daar ook nog noodremhulp (die ditmaal geen enkele keer onnodig tussenkwam) en een hill holder bij, om het vertrekken om hellingen wat makkelijker te maken. En de organisatie test nu ook instapversies. Op de collectie van zes airbags heeft dat geen invloed want die zijn er altijd, maar dat betekent ook dat Isofix bevestigingspunten, hoofdsteunen op alle zitplaatsen en gordelspanners bijvoorbeeld in de standaardlijst moeten staan. Bij de Clio was dat altijd al het geval, maar er zijn wel enkele Duitsers die voortaan geen extra centen meer kunnen aanrekenen voor de mogelijkheid om je kinderen deftig vast te snorren.
Wat wel resultaat oplevert in het voordeel van de Clio IV is de montage van hoofdsteunen met een antiwhiplashfunctie en de aandacht die vanaf het ontwerp werd gegeven aan de voetgangerveiligheid. Er is meer ruimte onder de motorkap en de dwarsbalk onder de voorruit werd anders ingeplant om een opgeschepte zwakke weggebruiker meer overlevingskansen te geven. Anderzijds wordt er in de structuur meer dan voorheen gebruik gemaakt van staal met een hoge treksterkte. Dat betekent dat de veiligheidskooi minder snel vervormt. Door de combinatie van al die factoren mikt Renault weerom op een topscore van vijf sterren.